Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Thursday, September 18, 2008

:: Terasa sunyi tanpa agama ::


Pada malam ini adalah tanggal 17 September 2008 bersamaan 18 Ramadhan 1429 H. Terasa sekejap jer Ramadhan ni, lip lap lip lap dah pun nak masuk ke 20 terakhir Ramadhan yang telah dijanjikan Allah akan adanya malam Lailatul Qadar. Ia mungkin tinggal berbaki 13 hari lagi Ramadhan terakhir kita, siapa tahukan.. Semoga Allah memberi kita peluang untuk merasai Ramadhan akan datang...insyaAllah..

Tetiba malam ni rasa nak menulis plak. Bila duk belek²(bahaso kelate) blog sahabat2, ada yang sayu ceritanya, ada yang nak tergelak, nak termuntah pun ada, hehe.. biasa la, orang punya blog, so, ikut diorang la nak tulis apakan..tapi apa yang pasti, blog ni macam sebahagian teman kita untuk kita luahkan perasaan dan pengalaman kitakan..(mcm aku lah..haha)

Malam ni aku bukan sesaje nak tulis, tapi aku terkesan dengan satu luahan hati sorang makcik yang baru aku borak2 bersama kawan aku di sebuah surau berdekatan dengan zoo negara. Malam ni jugak la aku first time jadi imam luar dari UIA, sebelum ini hanya dalam mahallah perempuan jer, tu pun ikut turn group imam la. Kalau tiada malam aku, maka tak jadi la imam malam tu.

Alhamdilillah, aku juga berkesempatan untuk memberi tazkirah di sana. Walaupun ilmu agama aku tak lah sebanyak mana klu nak dibandingkan dengan kawan2 aku yang mengambil jurusan agama, tetapi boleh la sedikit sebanyak ilmu yang aku pelajari untuk aku berkongsi dengan muslimin dan muslimat di sana.

Mula2 pergi tu ingatkan rumah orang, rupa2 nya surau, mula2 tergelak gak aku. Bukan apa, mula2 tanya la sorang budak kt tangga nak naik kt surau tu (surau ini 2 tingkat).

" Dik, ini surau ke??" aku tanya. "Bukan surau la bang. Ini rumah orang" kata sorang kanak2 lebih kurang darjah 3 kt situ.

"Eh, aku da cakap, bukan surau la. Tengok pun pelik semacam jer. Dah la macam tak der orang"kata sorang roomate aku bernama Zahid ni.

"Bang, surau la bang. Tengok tu, ada speakerkan...hahahahaha..kena tipu"celah budak perempuan tu kepada kitorang dan dirg gelak bersama2 geng2 budak di situ (hampeh budak ni, kena kt org tua plak).

Aku pun turut sama tergelak. Apa tidaknya, kena tipu dek budak tu. hehe. Tapi masa tu da azan, so, kitaorang pun cepat2 la naik atas surau tu, ingatkan dah ramai jemaah tunggu imam2 nih. Naik2, tengok2, budak2 jer ramai yang duk wat gege(bahaso kelate) atas surau tu. hehe..nasib baik la orang tak mai lagi.

Tunggu punya tunggu, ingatkan ramai la jemaah kt siti, rupa2nya, jemaah yang ramai ialah kanak2 dan pakcik2 dan makcik2 jer. So, teruskan je dengan solat Isyak, Terawih dan Witir.

Lepas habis terawih 8, aku pun mula la bagi tazkirah yang termampu. Masuk tajuk pasal kelebihan Ramadhan+lailatul qadar+taqwa.

“ Puasa pada bulan Ramadan yang merupakan rukun Islam kelima mula diwajibkan pada Tahun Hijrah ke-2, dengan turunnya surah al-Baqarah ayat 183-184 bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.

Ramai yang menganggap bulan puasa ialah bulan merajakan nafsu makan. Lihat sahaja di bazar-bazar Ramadan, aneka lauk pauk dan kuih muih yang dijual mengundang setiap individu mengunjunginya saban petang menjelang berbuka.

Aneka juadah itu sudah tentu membangkitkan nafsu makan dan mendorong seseorang menjadi tamak. Keinginan untuk membeli itu dan ini yang sudah tentu semuanya kelihatan enak dan menarik belaka. Namun, setakat manakah kemampuan kita menghabiskan juadah yang dibeli?’’

Macam tu la serba ringkas tazkirah aku. Maka, makcik2 mula la khusyuk mendengar bila aku sebut pasal makanan ni. hehe. biasala kan. orang perempuan kan kat dapur. So, diorang faham2 la. Lepas tu, aku sambung dengan witir 3 rakaat.

Lepas selesai kesemuanya, kitorang pun diajak untuk menjamu refreshment bersama2 dengan makcik2 dan kanak2 di situ. Orang tua da blah awal2 lagi. Masa terawih baru je 4 rakaat, orang tua lelaki jadi makmum da tak der dah. Tinggal kanak2 jer. Hmm, tua2 pun malas lagi nak beribadat (sempat lagi mengata kat orang kg tu..hehe..sape suh malas nak terawih - aku suuzohn plak..maybe dirg ada urusan nak di awlakan la).

Ni jalan cerita aku sebelum aku masuk point apa yang aku terasa dalam bualan bersama makcik2 dan kakak2 kat situ.

Mula2 borak2 pasal pengenalan diri la..ustaz ni belajar tahun berapa, asal mana..bla..blaa..bla..
Diorang ni berbahasa dengan aku dan sahabat2 aku ustaz. Biasalah bila da jadi imam. hehe..

Pastu mula masuk pada topic politik dan agama. Nama kampung ni, kampung Fajar dan nama ini diberikan oleh arwah P. Ramlee dulu sebab dulu P. Ramlee selalu ke Finas, yang tak jauh dari kampung ni. Kawasan kampung ini adalah kawasan setinggan dan masa pemerintahan UMNO dulu, kampung ini hampir2 nak dirobohkan kerana kerajaan BN Selangor dulu nak area Selangor sifar setinggan. So, dirg bagi la isyarat, klu BN menang kt Selangor, kampung tu la akan di sodok (bahasa kelate) dulu. Tapi, zaman dah berubah. Orang dah tolak BN, maka bila BN kalah kt Selangor, kg tu tak jadi untuk disodok.

Orang kg kt situ sumernya pakatan rakyat. dan terdapat dalam 35 keluarga dari 75 yang tinggal selepas beberapa selebihnya berhijrah selepas diberi notis supaya berpindah sebelum kerajaan pakatan rakyat memerintah.

Begitu la kerajaan BN dulu, suka jer bagi notis. lepas tu lepas tangan. Makcik tu bercerita dengan muka yang gembira kerana tak jadi untuk dipindahkan kerana kebanyakan makcik2 di sana tu dari ibu tunggal, jadi dengan pendapatan yang tak seberapa tu, macam mana la sewa rumah dengan hanya bayaran RM400 sebulan masa dijanjikan dulu oleh BN. BN suruh dirg cari rumah sewa sendiri sebelum rumah mereka dirobohkan dan diberi RM400 untuk sewa rumah. Tapi, alhamdulillah, bila kerajaan pakatan rakyat ni menang, maka, dirg memberi pilihan kepada warga di situ untuk berpindah ataupun meneruskan hidup di situ.

Makcik2 di situ juga bercadang supaya kami mengadakan kelas agama. Aku melihat riak wajah2 diorang bersungguh untuk mendalami ilmu agama. Kesian plak aku tengok makcik2 ni.

"Kami ni dek, nak juga belajar ilmu agama. Tapi, iya la. Nak pergi belajar kami tak der kenderaan nak kesana kemari. Anak2 ni sapa nak jaga bila kami pergi nanti. Kami harap adalah sape2 yang buka kelas agama untuk kaum ibu kt sini. Kalau boleh dalam sejam atau 2 jam jer satu minggu pun tak per la" kata salah sorang makcik kt situ.

Aku mula tersentuh dengan makcik2 kt situ. Dirang mula berbicara mengenai ilmu agama. Dan aku tengok dirg ni memang betul2 untuk mendalami ilmu agama. Mungkin mereka sebelum ini terasa sunyi tanpa agama. Mula mencari ketenangan yang abadi.

hmm, aku ngn roomate aku mula berborak2 pasal kisah makcik2 tadi. Ya, makcik tu sudah terasa sunyi nya tanpa kefahaman agama. Agamalah yang boleh memberi kita pelung untuk ke syurga dan aku juga bertekad aku wajib untuk faham agama sebaik mungkin. Supaya aku dapat menolong, mungkin makcik2 tadi sekurang2 nya dan paling tidak untuk diri aku sendiri..InsyaAllah..

huhu..aku pun nak tidur kejap. esok pagi nak sahur plak..papepun, kisah makcik2 tadi sangat2 bermakna untuk aku menjadi mahasiswa yang lebih berguna kepada masyarakat. Dan aku suka untuk mengulangi kata2 aku ini berulang kali, supaya aku sentiasa ingat bahawa diri kita ini hidup tidak lama dan semoga dapat menjadi pedoman kepada orang lain..insyaALLAH..

"Jadilah seperti kunang-kunang yang menerangi malam walaupun cahaya yang kecil. Bukan seperti kelkatu yang sepanjang hidupnya bergantung kepada cahaya"

Wallahu 'allam.

[ Ramadhan akan pergi, Syawal kan kembali,
tinggal 13 hari lagi Ramadhan kita, bagaimana tarbiah Ramadhan kita ]

No comments: