Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Wednesday, January 28, 2009

Siapa yang sanggup bersuamikan "suami" ini ????

Masa saya duk belek-belek dalam inbox e-mail saya, saya tertarik dengan satu kiriman email yang bertajuk "Siapa yang sanggup bersuamikan "suami" ini ????" . Mula-mula baca tu, macam biasa lagi, tapi bila dah sampai satu part nak last tu, memang tak leh terima. Hmm, agak-agak la, ada ke suami kedekut sampai macam ni yer.. kalau ada tue, cepat2 la fikir dulu sebelum kahwin .. :). Ceritanya begini ...

Sepasang suami isteri, dah lama kahwin tapi tak ada cahaya mata. Si suami teramat lah kedekut, bukan setakat taik hidung masin, taik mata pun masin gak.. Salah satu aktiviti tahunan mereka ialah mengunjungi satu pameran udara..

Kecewalah si isteri atas sifat kedekut suaminya. Bukannya tak mampu, dalam bank melambak lagi duit dia.

Tahun pertama, si isteri nak sangat naik sebuah pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan pilot pesawat tu. 'Encik, berapa saya kena bayar untuk menaiki pesawat ni?' Tanya si suami tak mahal encik, cuma RM50 untuk satu pusingan' jawab pilot tu. 'Uuiishh..mahalnya, tak jadi la saya nak naik' jawab si suami lalu menarik tangan isterinya berlalu dari situ. 'Alaa... abang ni, RM50 pun nak berkira, setahun sekali je bang, tak pernah saya naik pesawat cam tu' rayu si isteri dengan nada manja dengan harapan si suami akan ubah fikiran. Jangan nak ngada2, RM50 tu banyak benda lain kita boleh beli. Kecewalah si isteri atas sifat kedekut suaminya. Bukannya tak mampu, dalam bank melambak lagi duit dia.

Tahun kedua, mereka pergi lagi. Si isteri sekali agi memujuk suaminya untuk menaiki pesawat tu. Berjumpalah mereka dengan pilot tu, pilot yang sama tahun lepas. Tapi kali ni, bayaranya dah jadi RM80... Apa lagi sekali lagi kecewalah si isteri tadi.

Tahun ketiga, mereka pergi lagi... Si isteri tadi awal2 lagi dah pujuk si suami untuk menaiki pesawat ringan tu. 'Baiklah, kalau bayaranya kurang dari RM30, kita naiklah kata suami yang membuatkan si isteri menarik muka masam kerana dia tahu bayarannya pasti akan meningkat lagi tahun ni. Mereka menuju ke pesawat yang sama cam tahun lepas dan jumpa dengan pilot yang sama juga. Seperti yang dijangkakan, bayaranya dah jadi RM100. Segeralah si suami menarik tangan isterinya berlalu dari situ.

Si pilot tadi yang kesiankan si isteri yang saban tahun mengimpikan untuk menaiki pesawat tu memanggil mereka semula. 'Encik, berapa yang encik sanggup bayar?' 'Aku cuma nak bayar bawah RM30 ajer jawab si suami. Setelah berfikir seketika, berkatalah si pilot tadi 'Baiklah, Encik boleh naik pesawat tu dengan bayaran RM20 sahaja tapi dengan satu syarat' Gembiralah si suami tadi, RM20 ajer tapi apa syaratnya' 'semasa di udara, encik dan isteri encik tak boleh mengeluarkan satu suara pun. Kalau bersuara juga, saya akan kenakan bayaran RM10 bagi setiap perkataan yang keluar dari mulut encik atau isteri encik jawab pilot tadi sambil tersenyum. Baiklah saya setuju' jawab si suami dengan yakin bolehnya. Maka, naiklah mereka akan pesawat tu...

Dia dah jatuh masa kau pusing2 pesawat tadi.


Pilot tadi pun ada niat lain sebenarnya. dia nak ajar si suami yang kedekut tadi. Dia pun buat lah aksi2 acrobatik yang diakui membahaya. Macam2 aksi dia buat, tapi hairan gak dia sebab suami isteri yang duduk kat belakang dia tak menjerit pun. Dia cuba lagi buat aksi2 yang merbahaya, berpusing2 pesawat tu, tapi still senyap gak. Setelah muslihat dia tak berjaya, pilot tu pun mendaratkan lah pesawat dia. Rasa rugi pulak sebab cuma boleh dpt RM20 ajer. Bila dah mendarat, cuma si suami yang turun dari pesawat tu. 'Ehh? mana isteri encik? tanya pilot tu terkejut. 'Dia dah jatuh masa kau pusing2 pesawat tadi. Hahh apasal tak cakap 'Kalau aku cakap nanti kena tambah bayaran lak jawab si suami Sambil menghulurkan RM20 kepada pilot td dan terus berlalu...

Moralnyer..: Carilah suami yang mengasihi isterinya.


"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur.
Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

Saksikan komet Lulin Februari ini

Satu lagi fenomena angkasa yang menarik dapat disaksikan apabila komet Lulin (C2007 N3) yang kini bergerak menghampiri bumi akan dapat dilihat dengan mata kasar bulan depan.

Agensi Angkasa Negara (Angkasa) memberitahu, pergerakan komet tersebut antara buruj Scorpius dan Libra sebelum ke buruj Leo pada Februari ini telah dirakamkan dari Observatori Negara Langkawi minggu lepas.

Menurut agensi tersebut, komet tersebut dijangka mencapai tahap kecerahan maksimum dan boleh dilihat dengan mata kasar pada 24 Februari sehingga April.

“Orang ramai boleh melihat komet tersebut di bahagian timur sepanjang malam kerana kecerahan dan kelajuannya akan meningkat dari hari ke hari sehingga ia mencapai kecerahan maksimum,’’ kata agensi itu dalam kenyataan akhbar.

Komet Lulin berada pada kedudukan 0.41 AU (unit Astronomi) dan berada pada jarak paling hampir dengan Bumi pada 24 Februari - lebih kurang 14.5 kali jarak antara Bumi dan Bulan.

Satu AU bersamaan jarak di antara Bumi dan Matahari (150 juta kilometer).

Komet Lulin ditemui pada Julai 2007 oleh Ye Quanzhi daripada Sun Yat-sen University di Guangzhou, China.

Sementara itu, pada 26 Januari ini, gerhana matahari anulus akan berlaku selama tiga jam 46 minit bermula dari lautan Hindi ke sebelah Barat Indonesia.

Fenomena ini berlaku apabila bulan merentas di hadapan Matahari. Namun ia tidak menutup matahari sepenuhnya kerana saiz ketara bulan adalah lebih kecil berbanding matahari.

Sumber: Utusan Online

Tuesday, January 27, 2009

Keajaiban gerhana matahari

Photobucket

Rasulullah bersabda:
"Sesungguhnya matahari dan bulan merupakan dua tanda daripada tanda-tanda (kebesaran) Allah tidak berlaku gerhana pada kedua-duanya kerana kematiaan seseorang dan tidak pula kerana kelahirannya. Maka apabila kamu melihat perkara itu maka sembahyanglah dan berdoalah sehingga kembali terang(hilang gerhana) apa dengan kamu"
(Imam Muslim)






Kebesaran Allah telah memberi kita peluang untuk melihat satu fenomena yang jarang-jarang berlaku di Malaysia dan juga dunia. Iaitu fenomena gerhana matahari. Walaupun saya tidak berkesempatan melihat secara lebih dekat fenomena ini kerana tidak terlalu nampak. Tapi, saya ingin berkongsi apa yang telah saya dapat dari beberapa saluran yang dapat dikongsi bersama. Gerhana ini boleh dilihat antara pukul 4.30 petang hingga 7.00 petang kelmarin. Mengikut pengarah JAKIM, gerhana matahari sebelum ini berlaku di Mersing, Johor pada 22 Ogos 1998 dan mengambil masa lebih sepuluh tahun untuk muncul semula. Pada kali ini, Malaysia hanya dapat melihat 10 peratus sahaja dari fenomena ini.



Pada tahun ini, fenomena ini berlaku berada betul-betul atas langit Indonesia, jadi hanya tempat yang betul berada di bawah langit nampak ia sebentuk seperti cincin dan Malaysia hanya kelihatan berbentuk separa. Alhamdulillah, pada sesiapa yang berkesempatan untuk solat sunat mua'akad sembahyang gerhana matahari seperti yang diajar oleh Baginda SAW.

Allah berfirman maksudnya:-
"Janganlah kamu sujud kepada matahari dan jangan pula sujud kepada bulan, dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah".(Surah Fussilat ayat 37)



Apa itu gerhana matahari?

Gerhana matahari berlaku apabila kedudukan bulan terletak di antara bumi dan matahari oleh itu menutup cahaya matahari. Walaupun bulan lebih kecil, bayangan bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya kerana bulan dengan purata jarak 384,400 kilometer adalah lebih dekat kepada bumi berbanding matahari yang mempunyai jarak purata 149,680,000 kilometer.

Gerhana matahari boleh dibahagi kepada 3 iaitu gerhana penuh, gerhana separuh, dan gerhana analus. Gerhana penuh apabila matahari ditutup sepenuhnya oleh bulan disebabkan bulan berada dekat ke bumi dalam orbit bujurnya, gerhana separuh apabila bulan hanya menutup sebahagian daripada matahari, dan gerhana analus yang terjadi apabila bulan hanya menutup sebahagian daripada matahari dan cahaya matahari selebihnya membentuk cincin bercahaya sekeliling bayangan bulan yang dikenali sebagai 'corona'.

Gerhana matahari berlaku selama 7 minit 30 saat pada tempat yang paling lama. Ketika gerhana matahari, orang ramai dilarang melihat ke arah matahari secara langsung kerana ini boleh merosakkan mata dan mengakibatkan buta.



Bagi mereka yang beragama Islam, mereka digalakkan untuk melakukan Solat Sunat Gerhana ketika berlakunya gerhana.

Pada 26 Januari 2009 berlaku lagi kekuasaan Allah pada alam ini iaitu fenomena Gerhana Matahari. Waktu berlaku pada waktu 16:20 waktu Malaysia dan berakhir dijangka 19:00. Adalah sebaik-baiknya memulakan solat gerhana matahari berjemaah di surau atau masjid di tempat anda kerana dapat mendengar khutbah yang bakal dibacakan oleh khatib. Hukum khutbah dan solat gerhana adalah sunat muakad(yang dituntut) , jadi meninggalkannya hukumnya makruh(dibenci) tanpa uzur syari'e.

Proses gerhana

Gerhana matahari merupakan peristiwa jatuhnya bayang- bayang bulan ke permukaan bumi akibat terhalangnya sinar matahari menuju bumi oleh bulan. Kondisi ini terjadi jika matahari-bulan-bumi berada dalam satu garis lurus serta bulan terletak di sekitar titik potong (titik noda) antara bidang edar bulan mengelilingi bumi dan bidang edar bumi mengelilingi matahari.

Penampakan gerhana yang berubah-ubah antara GMC atau GMT terjadi akibat perubahan ukuran piringan bulan dan matahari dari bumi. Perubahan ukuran piringan bulan dan matahari itu terjadi akibat lintasan bumi mengelilingi matahari dan lintasan bulan mengelilingi bumi yang sama-sama berbentuk elips. Lintasan elips pulalah yang membuat jarak matahari-bumi dan jarak bulan-bumi berubah secara periodik.

Pada saat jarak matahari-bumi (aphelion) mencapai maksimum sebesar 152,1 juta kilometer, radius piringan matahari berukuran 944 detik busur (1 detik busur = 1/3.600 derajat). Adapun pada jarak terdekat bumi-matahari (perihelion) sebesar 147,1 juta km, radius piringan matahari mencapai 976 detik busur.

Sementara itu, jarak bulan- bumi pada titik terjauhnya (apogee) pada jarak 405.500 km memiliki radius piringan bulan sebesar 882 detik busur. Adapun pada titik terdekatnya antara bulan-bumi sebesar 363.300 km, radius piringan bulan mencapai 1.006 detik busur.

Bayang-bayang bulan yang jatuh ke permukaan bumi memiliki dua bagian, yaitu bayangan inti (umbra) dan bayangan tambahan (penumbra). Penduduk bumi yang dilintasi wilayah umbra tidak akan melihat matahari karena seluruh sumber cahayanya ditutupi bulan. Adapun jika berada di daerah yang dilalui penumbra, mereka masih dapat melihat sebagian sinar matahari.

Dalam GMC, ujung umbra atau bayang-bayang bulan tidak mencapai permukaan bumi. Hanya perpanjangan umbra (antumbra atau antiumbra) saja yang sampai ke bumi. Daerah yang dilalui antumbra itulah yang akan melihat matahari seperti cincin bercahaya di langit.



Lintasan gerhana

Jalur lintasan GMC kali ini bermula di Samudra Atlantik di sebelah barat daya Afrika pada pukul 06.06 UT (universal time) atau 13.06 WIB. Selanjutnya, GMC akan terlihat menelusuri bagian selatan Samudra Hindia, daratan Sumatera bagian selatan, Jawa bagian barat laut, Kalimantan Barat bagian selatan, Kalimantan Tengah bagian utara, Kalimantan Timur, Sulawesi Tengah bagian utara, dan berakhir di Perairan Mindanao, Filipina, pada pukul 16.52.

Jalur gerhana ini terentang sepanjang 14.500 km. Waktu total gerhana yaitu sejak bayang-bayang penumbra bulan mencapai permukaan bumi hingga bayang-bayang penumbra meninggalkan permukaan bumi, 3 jam 46 menit.

Lama puncak GMC atau saat cincin matahari terlihat sempurna hanya 7 menit 54 detik yang terjadi pada pukul 14.58. Kondisi ini hanya dapat diamati di Samudra Hindia di barat daya Sumatera.

Lebar jalur bayang-bayang antumbra bulan pada saat puncak gerhana adalah 280,3 km atau sekitar 0,9 persen permukaan bumi. Inilah yang membuat tidak semua daerah dapat menyaksikan GMC. Bahkan, lama fase cincin di setiap daerah yang dilewati antumbra juga berbeda-beda.

Daerah yang hanya dilalui penumbra atau bayangan tambahan bulan akan menyaksikan gerhana matahari sebagian (GMS). Hampir seluruh wilayah Indonesia dapat menyaksikan gerhana model ini, kecuali Papua akibat saat gerhana berlangsung, matahari sudah tenggelam.

GMS juga dapat diamati di sejumlah negara, seperti negara-negara di bagian selatan Afrika, Madagaskar, India bagian tenggara, Australia kecuali Tasmania, serta negara-negara Asia Tenggara.

Wilayah di Indonesia bagian tengah dan timur dipastikan tidak akan bisa mengamati GMC kali ini secara penuh. Awal gerhana yang terjadi menjelang senja membuat beberapa daerah tidak bisa menikmati puncak gerhana, bahkan akhir gerhana. Namun uniknya, mengamati gerhana pada waktu senja tentu mengasyikkan.


Jenis jenis gerhana matahari



Terdapat tiga jenis gerhana matahari iaitu gerhana penuh, gerhana separa dan gerhana anulus.

Kejadian setiap gerhana tersebut bergantung kepada dua perkara, iaitu berapa rapat bulan baru menghampiri titik nod dan juga saiz relatif matahari dan bulan di langit. Jenis gerhana yang biasa berlaku ialah apabila bulan berada sedikit menjauhi titik nod, jadi sebahagian cakera bulan menutupi matahari.

Lebih kurang 35 peratus daripada semua gerhana matahari adalah gerhana separa.

Gerhana yang biasa berlaku selanjutnya ialah gerhana anulus atau gerhana cincin. Gerhana ini berlaku jika saiz cakera bulan adalah lebih kecil daripada cakera Matahari.

Semasa gerhana anulus, cahaya matahari kelihatan seperti cincin nipis dapat dilihat di sekeliling cakera bulan. Lebih kurang 32 peratus daripada gerhana matahari adalah gerhana anulus.

Jenis gerhana yang ketiga ialah gerhana penuh. Hanya 28 peratus dari semua gerhana matahari adalah gerhana penuh.

Gerhana matahari penuh berlaku apabila penjajaran garisan bumi, bulan dan matahari berlaku secara tepat. Ketika ini, pemerhati di kawasan bayangan pusat (umbra) akanmengalami gerhana penuh, manakala di kawasan bayangan luar (penumbra) akan melihat gerhana sebahagian sahaja. Gerhana Matahari penuh dapat disaksikan hanya dalam lingkungan 25 kilometer (km).

Pada peringkat pertengahan gerhana penuh, bahagian lapisan luar matahari yang dinamakan korona, iaitu hembusan gas-gas panas matahari jelas kelihatan manakala prominence kelihatan melalui sisi bulan.

Di Indonesia, Tujuh tahun lagi

Meskipun gerhana matahari selalu terjadi setiap tahun di bumi, panjangnya jeda waktu antara gerhana yang satu dan berikutnya membuat GMC kali ini terasa unik sehingga sayang untuk dilewatkan. Pada GMT 22 Juli 2009, Indonesia, khususnya di bagian utara, hanya akan dapat mengamati fase GMS. Demikian pula pada GMC 15 Januari 2010, wilayah Indonesia bagian barat juga hanya akan dilewati fase GMS.

Wilayah Indonesia baru akan dapat mengamati GMT pada 9 Maret 2016 yang terjadi di sekitar Palembang, Bangka, Sulteng, dan Halmahera. Jadi, masyarakat Indonesia baru akan melihat gerhana matahari secara penuh pada tujuh tahun lagi.

Di Malaysia


Kali terakhir gerhana seumpamanya dilihat di Malaysia ialah pada 2002 dan dijangka berlaku lagi pada 15 Januari 2010.

Apa yang berlaku disekeliling kita ada hikmah dan perlu kita sama-sama berfikir tentang kejadian yang berlaku. Allah Maha Besar dan Maha Mengetahui tentang apa yang berlaku. Semoga apa yang berlaku, dapat kita jadikan pengajaran. Allah Maha BesaR!!

Akhir sekali, ingat bulan, ingatlah PAS. :)

Sumber:
Utusan Malaysia, Berita Harian, Kompas.com, Kosmo!, angkasa.gov.my

"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur.
Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

Friday, January 23, 2009

Keputusan penuh PILIHANRAYA UIAM

Alhamdulillah,setelah sekian lama kita semua menunggu untuk memilih pemimpin SRC kita yang baru,semalam telah selesai semuanya proses pengundian selepas pengumuman di buat oleh Election Commissioner, Dato' Hamidon Abd Hamid kira-kira 6.35 petang semalam.

Setelah lebih kurang 123hari SRC 07/08 dibubarkan,akhirnya barisan kepimpinan baru sesi 08/09 akan dibentuk tidak lama lagi.Kami dari Ma'ruf Club mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada semua calon yang menang..

Semoga segala manifesto yang dijanjikan dapat di tunaikan dengan sempurna.beristighfarlah kepada allah kerana amanah ini adalah dari allah yang akan di soal olehNYA 'disana' kelak.dan kepada calon yang tewas, bersyukurlah kepada allah kerana anda tidak terpilih untuk menanggung amanah yang berat ini.Setinggi tahniah juga kami rakamkan kepada committee Pilihan Raya Kampus pada kali ini kerana bertungkus lumus untuk memastikan perjalanan PRK ini berjalan lancar dan aman.

Berikut dinyatakan keputusan beserta jumlah undian calon-calon yang bertanding.


KULLIYYAH OF ECONOMICS AND MANAGEMENT SCIENCES

MOHD FAHMI – 984 VOTES (WON)
NURUL AIN NAJWA – 490 VOTES
MOHD SOFIYUSSALAM JOHARI – 964 VOTES (WON)
MUNIRAH BT DAMANHURI – 917 VOTES
SHARIFAH NAZIRAH – 454 VOTES

AHMAD IBRAHIM KULLIYYAH OF LAWS

AHMAD MUKHLIS MANSOR – 1052 VOTES(WON)
MASHITAH BT IBRAHIM– 775 VOTES (WON)
MOHD ZAKWAN –556 VOTES
MOHD FAISAL BIN AZIZ VOTES- 590

KULLIYYAH OF ENGINEERING

NOR HANI – 699 VOTES
MOHD KAMARUL HELMI BIN MOHD NAWAWI – 1416 VOTES (WON)
MOHD FIRWAN – 1391 VOTES (WON)

KULLIYYAH OF ISLAMIC REVEALED KNOWLEDGE AND HUMAN SCIENCES

ABD SHUKUR – 1076 VOTES
NORAINI MD DIN – 1661 VOTES (WON)
HAZWANI – 724 VOTES
ZATIL ARIFAH – 2060 VOTES (WON)

KULLIYYAH OF ARCHITECTURE AND ENVIRONMENTAL DESIGN

MOHD FARIZ – 414 VOTES (WON)
MOHD AZWAN – 445 VOTES (WON)
KHAIROL – 367 VOTES
AFIZAN – 380 VOTES

KULLIYYAH OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY

MOHD AZIZAT – 257 VOTES
MOHD HAIRUL ZAIM - 315 VOTES (WON)
SHARIFAH UMMU KALTHUM – 324 VOTES (WON)

Semoga kemenangan @ amanah yang cukup berat dikurniakan oleh ALLAH s.w.t. dapat dilaksanakan sebaiknya dengan membawa suara keramat mahasiswa, isu-isu kebajikan terutamanya dan aktiviti-aktiviti berfaedah khusus untuk mahasiswa UIAM dan massa umumnya.Dan kepada semua pelajar,marilah sama-sama kita memberi kerjasama yang sepenuhnya kepada pemimpin kita bagi memastikan segala perancangan yang bakal dibuat oleh mereka berjalan dengan lancar,InsyaALLAH..kami dari Ma'ruf Club amat berharap agar misi club kami iaitu Amar Ma'ruf & Nahi Munkar dapat sama-sama dilaksanakan oleh SRC pada kali ni & kami sedia bekerjasama jika diperlukan..sekali lagi,TAHNIAH & TAKZIAH kepada semua calon yang menang!

Sumber: www.marufclub.blogspot.com

Pro-Mahasiswa ungguli PRK UIAM

GOMBAK - Barisan Pro-Mahasiswa berjaya mengungguli pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) bagi sesi 2008/2009 apabila menguasai 17 daripada 27 kerusi yang dipertandingkan semalam.

SEBAHAGIAN MPP bersorak gembira setelah diumumkan
sebagai pemenang PRK UIAM sesi 2008/2009 semalam.



Pada pemilihan itu, barisan Pro-Aspirasi hanya berjaya memenangi satu kerusi manakala calon bebas menenangi sembilan kerusi.

Sementara itu, pembuangan undi untuk dua kerusi lagi iaitu bagi Kulliyah Sains Bersekutu di Kampus Kuantan ditangguhkan pada 29 Januari ini ekoran mendapat bantahan daripada Pro-Mahasiswa.

Jurucakap Pro-Mahasiswa, Ahmad Nor Muslim berkata, keputusan semalam mengekalkan rekod bersih Pro-Mahasiswa memenangi jumlah kerusi majoriti dalam barisan MPP UIAM sejak 10 tahun lalu.

"Kami akan terus mengambil pendekatan rasional iaitu bertoleransi dan bersifat kritikal untuk terus bersama-sama memajukan UIAM,'' katanya ketika ditemui pada sesi pengumuman keputusan pilihan raya kampus UIAM yang disempurnakan oleh Timbalan Rektor Bahagian Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UIAM, Datuk Hamidon Abdul Hamid semalam.- Kosmo!

Thursday, January 22, 2009

Berita Kemenangan PRK UIAM

Alhamdulillah..Semoga kemenangan besar PRO-M di UIAM menjadi model PRO-M di universtiti lain pada masa akan datang.

TAHNIAH kepada semua calon.

--------------------------------------------------
Pro-Mahasiswa menang besar dalam pilihan raya kampus di UIAM

KUALA LUMPUR, 22 Jan (Hrkh) - Kumpulan Pro-Mahasiswa mengekalkan penguasaan tradisinya di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) apabila menang besar dalam pilihan raya kampus yang berlangsung hari ini.

Dalam keputusan yang diumumkan jam 6.45 petang tadi, di Dewan Eksperimen UIAM, bagi kampus Gombak, kumpulan Pro-Mahasiswa menang 10 daripada 12 kerusi. Manakala untuk kampus Kuantan, kumpulan berkenaan menang lapan daripada 10 kerusi.

Bagi kerusi antarabangsa, kesemua empat calon menang tanpa bertanding.

Laporan lanjut menyusul._
-----------------------------------------------------------
Pro-M dan bebas menang besar di UIA

Pilihanraya kampus bagi Universiti Islam Malaysia (UIA) hari menyaksikan calon pro-Mahasiswa dan calon bebas hampir menyapu bersih kesemua kerusi fakulti dan kerusi antarabangsa yang dipertandingkan.

Manakala pengundian bagi dua kerusi Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu ditangguh sehingga 29 Januari depan, selepas kumpulan pro-Mahasiswa membuat bantahan terhadap seorang calon yang bertanding di kerusi berkenaan.

Menurut keputusan rasmi hari ini, pro-Mahasiswa memenangi 17 kerusi fakulti manakala calon bebas menang tiga kerusi.

Pencapaian tersebut menyamai jumlah kerusi yang dimenangi pro-Mahasiswa pada sesi lalu.

Calon bebas juga menyapu bersih kesemua lima kerusi antarabangsa yang dipertandingkan hari ini.

Manakala calon pro-Aspirasi dan calon Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) pula masing-masing memenangi satu kerusi.

Selepas penamaan calon Isnin lalu, kumpulan pro-Mahasiswa sudah memenangi dua kerusi tanpa bertanding di Fakulti Kejuruteraan di kampus Gombak dan Fakulti Kejururawatan di kampus Kuantan.

Seorang calon bebas pula menang satu kerusi tanpa bertanding di kerusi Fakulti Teknologi Maklumat dan Informasi.

Dalam pengundian hari ini, bagi kampus Gombak, pro-Mahasiswa menang sembilan kerusi manakala calon bebas, pro-Aspirasi dan PKPIM masing-masing menang satu kerusi.

Bagi kampus Kuantan pula, pro-Mahasiswa memenangi lapan kerusi, dua dimenangi oleh calon bebas dan pengundian dua kerusi lagi ditangguhkan.

UIA merupakan universiti awam terakhir mengadakan pilihanraya kampus. Sebelum ini, Universiti Malaya (UM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Utara Malaysia (UUM) telah mengadakan pilihanraya kampus masing-masing.

Kecuali UM, seperti yang diduga, kesemua universiti awam lain lain dikuasai oleh kumpulan pro-Aspirasi yang cenderung kepada kerajaan.

Pengundian bagi pilihanraya kampus UIA bermula jam 8 pagi dan akan berakhir pada jam 5 petang. - Malaysiakini


"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur.
Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

TAHNIAH! WUFI menang BESAR lagi di UIAM

Salam tahniah kepada WUFI (We Unite For Islam) kerana dapat mengekalkan kemenangan besar di UIAM sebagai pemerintah MPP UIAM sesi 2008/2009.

Semoga anda semua dapat mengotakan manifesto anda.




TAHNIAH WUFI = PRO-MAHASISWA UIAM

Bergambar bersama MPP Econ dan Laws

Sebahagian MPP UIAM 0809 bersama Ust Hamidon

Kerusi-kerusi yang di pertandingkan di Kuantan

Kerusi-kerusi yang dipertandingkan di Gombak

Mahasiswa UIAM sedang menunggu untuk pengumuman

"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur.
Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

Monday, January 12, 2009

:: Kata-kata Hikmah Palestin ::

Kata–Kata Hikmat Dr A. Aziz al-Rantissi

Kata-kata ini ana petik dari Ust Mazlee Malik. Semoga kata-kata ini dapat menaikkan semangat kita bukan sahaja untuk Palestin, tetapi sanggup untuk berjuang untuk ISLAM. Tidak kira dimana anda berada. Tidak kira siapakah anda. Anda mahasiswa, pekerja, mahupun manager. Ajaran Islam sentiasa menjadi praktikal kita. Ayuh bangkit jiwa MAHASISWA ISLAM! Seandainya Rantissi, al-Zahhar, Haneya, Nazzar Rayyan, Said Siyyam dan semuanya gugur syahid (dibunuh Israel), demi Allah perjuangan kita akan bertambah gemilang dan membuatkan kita semakin mencintai jalan ini. Tangan – tangan kita yang menggenggam senapang di dunia ini Insya Allah akan berpelukan bersama di sisi Allah (di syurga nanti).

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Oleh itu silalah Sharon dan kuncu – kuncunya meneruskan apa yang mereka inginkan di sini, kami akan sentiasa meneruskan perjuangan ini. Jalan yang kami lalui ini memang payah, namun, inilah satu – satunya jalan yang akan menghantarkan kita semua kepada cita – cita kami (iaitu syurga). Di atas dasar inilah kita tidak akan sekali – kalai merasa lemah, tidak akan menyerah dan tidak akan juga menghinakan diri kami (dengan menyerah kalah kepada Israel)”.
- Ucapannya sebelum beliau gugur syahid kepada anggota HAMAS di Gaza.

“Kami, iaitu HAMAS, Jihad Islami, Fatah, Front rakyat dan front Demokrasi dan semua sayap militan rakyat Palestin akan menuntut bela di atas kematian Syeikh Ahmad Yassin, darah – darah kami tidak akan mengalir sia – sia!”
- Dalam salah satu ayatnya di dalam ucapan tersebut.

“Kita mengetahui bahawa Amerika adalah musuh Allah, musuh Islam dan juga musuh umat Islam. Amerika telah mengisytiharkan perang terhadap Allah, Sharon juga telah mengisytiharkan perang terhadap Allah, dan Allah pun telah mengisytiharkan perang terhadap Amerika, Bush dan Sharon...dan peperangan di atas nama Allah akan berterusan ke atas mereka semua. Saya dapat melihat kemenangan semakin hampir yang akan muncul di bumi Palestin, dan kemenangan tersebut akan bersama dengan HAMAS”
- Komentar beliau selepas Amerika menggunakan vetonya untuk membatalkan resolusi Majlis Keselamatan PBB yang mengutuk serangan Israel ke atas Syeikh Ahmad Yassin.

“Kita akan bersatu di bawah panji perjuangan (menentang Israel dan menuntut kemerdekaan) . Kita tidak akan menyerah ! dan kita juga tidak akan tunduk kepada keganasan Israel!”
- Selepas beliau dilantik menjadi ketua HAMAS di Gaza menggantikan Syeikh Ahmad Yassin.

“Yassin adalah figur ummah, dan juga ummah di dalam figur manusia. Pembalasan di atas kematiannya juga akan mengikut saiz manusia ini (seluruh ummah). Dan kamu akan melihat hasilnya, dan bukan hanya sekadar kata – kata...”
- Selepas pembunuhan Syeikh Ahmad Yassin.

“Kita akan mati juga satu hari nanti, tiada apa yang akan berubah. Samada kematian tersebut dengan Apache ataupun dengan sakit jantung (yang pasti kita saya akan mati), dan saya memilih untuk mati dibom oleh Apache (Israel)”
- Jawapan beliau ketika ditanya adakah HAMAS akan merubah strateginya selepas kematian Syeikh Ahmad Yassin demi menyelamatkan nyawanya...

“Operasi bom syahid ini, walau siapa pun yang berada di belakangnya adalah sesuatu yang normal sebagai tindak balas kepada keganasan Israel terhadap rakyat Palestin...”
- Komentar beliau krtika ditanya mengenai peristiwa pengeboman syahid (berani mati) di sebuah perhentian bas yang dipenuhi oelh tentera – tentera Israel berdekatan dengan Rishon Letzion di Baitul Maqdis.

“Mereka memikirkan bahawa dengan membunuh pemimpin – pemimpin kami mereka akan dapat memberhentikan jihad, mereka silap !!!...semua anggota HAMAS , dari peringkat akar umbi sehinggalah kepada peringkat pimpinan mendambakan syahid seperti Ismail Abu Shanab...”
- Ogos 2003, selepas tentera Israel membunuh pembantu Syeikh Ahmad Yassin, Ismail Abu Shanab.

“Perkataan gencatan senjata tidak terdapat di dalam kamus kami...perjuangan menuntut kemerdekaan akan diteruskan sehingga kami berjaya mencabut mereka (Rejim Zionis) dari tanah air kami!”
- Jun 2003, komentarnya selepas Mesir menawarkan HAMAS untuk melakukan gencatan senjata dengan Israel.

“Rejim Zionis akan membayar balik dengan harga yang tinggi terhadap jenayah – jenayah yang telah mereka lakukan!”
- Jun 2003 di atas katil hospital selepas beliau terselamat dari percubaan membunuhnya oleh tentera Israel.

"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur.
Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN




JOM PAKAT-PAKAT BOIKOT!!

"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur.
Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"

Sunday, January 11, 2009

Lawatan ke Pusat Asasi UIA Nilai

Salam...

Alhamdulillah, semalam saya dan beberapa orang sahabat saya yang lain berkesempatan ke Pusat Asasi UIA Nilai Seremban di atas jemputan PERDANA (Persatuan Anak-anak Kelantan Darul Naim) cawangan Nilai.

Banyak perkara yang kami bincangkan di sana. Tapi, apa yang menarik perhatian saya dalam lawatan tersebut adalah mengenai suasana Pusat Asasi itu sendiri. Inilah kali pertama saya melawat Pusat tersebut setelah sekian lama tidak kesampaian.

Apa yang saya nak perkatakan adalah tentang kebebasan mereka. Dulu saya pernah terdengar tentang keadaan adik-adik di sana tapi tidak lah apa yang saya jangkakan. Bagi pandangan saya, adik-adik di sana terlalu bebas. Berbanding kami abang-abang dan kakak-kakak yang dah matang ni pun masih lagi dikawal pakgad dan makgad di Maincam.

Berbeza dengan Pusat Asasi PJ. Mereka masih lagi boleh dikatakan masih dibawah kawalan pakgad dan makgad.

Mungkin keadaan Pusat Asasi yang terlalu terbuka dan keadaan geografi bangunan sebegitu menyebabkan UIA Nilai tidak dapat dikawal dengan baik. Adik-adik di sana, boleh bawa kereta dan motor sesuka hati. Tiada stiker, tiada lesen pun tak pe. Hmm.. ntah macam mana la pentadbiran di sana. Kelihatan beberapa pelajar lelaki pakai seluar short pan di kawasan UIA.

Ini SANGAT memalukan UIA sendiri sebagai "Universiti ISLAM". Kalau dari mula lagi "biah solehah" tidak dititikberatkan oleh pihak pentadbiran, mungkin mereka boleh berakhlak lebih buruk lagi bila di maincampus.

Inilah merunsingkan masa depan sahabat-sahabat kita yang bakal menjadi pejuang-pejuang ISLAM pada suatu hari nanti. Orang muda sangat mahal harganya.

Itulah sebabnya maka angkatan pemuda, sejak dahulu hingga sekarang, tetap merupakan tiang pasak bagi kebangkitan sesuatu umat. Mereka merupakan rahsia kekuatan mana-manah kebangkitan; malahan angkatan pemuda jugalah yang menjadi barisan penjulang panji-panji bagi sesuatu fikrah perjuangan. Sebagaimana kisah pemuda-pemuda Kahfi yang muda-mudanya sanggup berjuang untuk pertahankan ISLAM. Apatah lagi dalam keadaan bumi Palestin memanggil-manggil pemuda untuk sama-sama mempertahankan bumi ISLAM dari ZIONIS ISRAIL.

Allah berfirman;


إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى


Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman dengan Tuhan mereka; dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka.(Kahfi:13)

Dengan kesimpulan inilah maka orang-orang muda akan menghadapi kewajipan yang bertambah banyak, tugas yang semakin besar, tuntutan-tuntutan umat yang kian berlipatganda; malah dari sinilah maka amanah yang dipikulkan ke atas bahu orang-orang muda ini akan menjadi bertambahberat.

Oleh itu kita sepatutnya berfikir panjang, bekerja keras, bahkan mestilah kamu menentukan sikap untuk tampil ke hadapan demi menyelamatkan umat serta menunaikan hak-hak umat dengan sempurna. Kalau akhlak yang buruk, macam mana nak tampilkan DIRI KITA kehadapan.

Sama-sama kita ingat dan saling mengingat antara diri kita dan orang lain juga. Wallahu 'alam.

Muslimat comey UIA Gombak dan Nilai

Semangat bakar aye. bergambar pun nak bersamo ngan asap

Muslimin smak UIA Gombak dan Nilai

Sedak weh aye bakar ni~Saleha

mari-mari kito pakat ranggos

Aye abih doh ni

3 Group dalam pertandingan "sapo paling banyok make asap"

Hangit letung aye tue..

Ni buke aye bakar ni, ni ayam terbakar

Masjid Nilai

Masjid yang digunakan oleh pelajar UIA

Asrama Perempuan

Sek-sek suko bergambar ^_^
~Tim. Presiden PERDANA Gombak (bertudung kuning)

Sedak weh air nie..

Sedang memikirkan sesuatu..gapio hau (",)

Presiden PERDANA Gombak (Azizul Azim) dari kiri dan
Presiden PERDANA Nilai (Khairul Ridwan) berjaket hitam
~ Presiden ngatuk benar doh tue..^_^

Tengoh duk bice sesuatu..

Muslimin yang hadir + yang lain g main explorance

"Post kawe sebagai driver jah"- Fakri

""Nati kakok-kakok rajin2 la jenguk adik-adik
matrik deh"- kato seore adik Nilai

Bangunan UIA Nilai

Senarai barangan yang perlu diboikot!

Senarai produk yang secara langsung atau tidak langsung bersangkut paut dengan USA dan Israel. Mari kita BOYCOTT. Kerana setiap tahun hasil-hasil keuntungan dari barang ini dihimpun untuk membeli senjata dan tiap-tiap tahun juga meraka meyerang umat Islam di Palastien.

Syarikat : Phillip Morris
Produk : Rokok dan Makanan
Jenama : Marlboro, Virginia Slims, Benson & Hedges, Winston, Gold Coast, Merit, Parliament, Alpine, Basic, Cambridge, Bristol, Bucks, Chesterfield, Collector's Choice, Commander, English Ovals, Lark, L&M, Players and Saratoga, Philadelphia, Polo, Milka, Malabar, Marabou, Prince

Syarikat : Coca-Cola - McDonalds - Burger King - Pizza Hut
Produk : Minuman Jenama : Light Coke, Fanta, Sprite, Canada Dry, Crush, Schweppes, Minute Maid, Nestea, Dr. Pepper

Syarikat : Nestle
Jenama : Kit Kat, Perrier, Libby, Nescafe, Maggi, Buitoni, Nestea, Friskies, Vittel, Pure Life, Nido, Smarties, Lion, Polo, After Eight, Coffee Mate, Nesquik, Aero, Quality Street, Felix (cat food), Crosse & Blackwell, Milkmaid, Carnation, Shreddies, Baci Baby Ruth, Butterfinger, Milkybar, Frutips

Syarikat : Disney
Produk : Disneyland, Euro-Disney, Jenama Disney, Kartun

Syarikat : Delta Galil Industries Ltd.
Produk : Pasaraya, Pakaian dan Kasut
Jenama : JC Penney , Carrefour, Nike, Reebok, Converse, Calvin Klein, Gap, Boss, Ralph Lauren, Banana Republic, Bauer, Wrangler, Dim, Old Navy Dockers, Celio, J. Crew , Caterpillar, Lou Riders, Pryca

Syarikat : Nokia
Produk : Telekomunikasi

Syarikat : Danone
Produk : Makanan, minuman dan biskut
Jenama : Evian, Alpina, LU Biscuits, Tuc, Volvic, Strauss dairy, Jacob biscuits, Danone yogourt, HP foods, LEA & PERRINS, Sant, Galbani, Danao, Danette

Syarikat : Johnson & Johnson
Produk : Kesihatan

Syarikat : Revlon
Produk : Kosmetik

Syarikat : AOL Time Warner Produk
Media Elektronik dan Cetak Jenama : ICQ, Warner Bros, CNN, AOL, Times magazine

Syarikat : L'Oreal
Jenama : Giorgio Armani, Lancome, Biotherm, Garnier, Helena Rubinstein, Donna Karan, Vichy, Cacharel, Maybelline, Redken, La roche-posay, Carson
Syarikat : Intel
Produk : Perkakasan komputer

Syarikat : Estee Lauder
Jenama : Clinique, Tommy Hilfiger, DKNY, Aramis, Origins, Ko Malone, La Mer, Prescriptives, Bobbi Brown Essentials, Aveda, Jane, MAC Cosmetics, Kate Spade, Fragrances, Stila

Syarikat : News Corporation
Produk : 20th Century Fox, Star, SKY, New York Post, National Geographic Channel, News of the World, The Times, The Sun, Nursery World, The weekly Standard, Daily Telegraph, Harper Collins

Syarikat : Kimberly-Clark
Produk : Huggies, Kotex, Kleenex, Scott, ANDREX products Freedom, Scottex

Syarikat : Procter and Gamble
Produk : Kesihatan, sabun, syampu
Jenama : Head & Shoulders, Pert Plus, Pentain, Always, Tide, Crest, Pampers, Lux, Palmolive, Camay, Zest, Ariel, Fairy, Signal 2, close up, Monsieur Propre, Oil of Olaz, Petrol Hahn, Pringles, Sanicroix, Tampax, Tempo, Vicks, Vizir, Yes Swiffer, Ace, Action500, Bonux, Mr Clean

MARS INC - Bounty, M&M's, Mars, Snickers, Twix, Uncle Ben's, Whiskas, Pedigree, Balisto, Brebbies

HASBRO - Parker, Pokemon, Star Wars, Episode I, Monopoly, Brothers, MB, Playskool, Tiger

GILETTE - Braun, Duracell, Gillette, Oral-B, Paper-Mate, Parker, Waterman

COLGATE PALMOLIVE - Ajax, Palmolive, Tahiti, Axion, Bingo, Fabe, Felire, La croix, Mennen, Murphy, Paic

Haagen Dazs, Ben & Jerry, CAMPBELL, Kellogg's, Canderel, Levi's, Raid, Heinz dan Smucker’s.

beranikah anda berubah? sebahagian jenama ni dah selalu kita gunakan..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Sejak 1966 Coca Cola meyokong penuh negara
Israel. Coca Cola telah menerima anugerah tertinggi daripada kerajaan Israel kerana lebih 30 tahun menyokong mereka serta membantah boikot Liga Arab terhadap Israel.Sebagai ganjaran daripada kerajaan Israel, Coca Cola akan membina kilang baru di tanah yang dirampas daripada orang Palestin iaitu di Kiryat Gat.

* McDonald mempunyai 30,000 restoran di 121 buah negara serata dunia. Pengerusi dan CEO Mc Donald - Jack M. Greenberg, Pengarah Terhormat Dewan Perdagangan dan Industri American-Israel. McDonald Corporation adalah rakan korporat terbesar dalam Kesatuan Tabung Yahudi dan Pertubuhan Yahudi.. Melalui komisyen Israel, Kesatuan Tabung Yahudi bergerak untuk membiayai ketenteraan Amerika, sokongan ekonomi dan diplomatik untuk Israel.

* 50.1% syarikat Swiss dimilikki oleh syarikat Israel, Osem Investments. Pada tahun 2000 mengumumkan untuk melabur berjuta-juta dolar di Israel dalam R&D. Peter Brabeck-Letmathe bagi pihak Nestle pula menerima Anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Netanyahu.

* Pameran Walt Disney Millennium di Epcot Centre Florida menonjolkan Jerusalem sebagai ibu negara Israel. Kos US 8 juta untuk pameran ini dibiayai oleh US dan 1.8 juta oleh Israel untuk menentukan isi kandungan pameran. Ini adalah kempen Israel menggunakan Disneyland untuk memberi gambaran Jerusalem adalah milik mereka.

* Nokia melabur begitu banyak di Israel dan memanggilnya PROJEK ISRAEL.

* Pada tahun 1998 Roger S. Fineon bagi pihak Johnson & Johnson, menerima Anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Israel Netanyahu.

* Jutawan Ronald Perelman yang memiliki Revlon adalah seorang Zionis. Penyokong kuat Zionis. Merupakan pemegang amanah Pusat Simon Wiesenthal Center yang menggunakan Holocaust untuk mendapatkan sokongan Zionisme dan Israel.

* Intel adalah penyokong kuat Israel. Pusat pembangunan pertama di luar Amerika didirikan di Haifa pada 1974.

* Pengerusi Estée Lauder, Ronald Lauder, pernah menjadi pengerusi Persidangan Utama Kesatuan Amerika Yahudi. Beliau juga adalah presiden Tabung Kebangsaan Yahudi yang fungsinya ialah untuk menghalalkan pengambilan tanah rakyat Palestin oleh Israel.

* Fakta : AOL memperuntukkan 30% daripada portfolio keuntungan di Israel. Pada tahun 1998 AOL menerima anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Netanyahu.

Adakah kita rela untuk menyumbangkan wang untuk musuh-musuh Islam?
Adakah kita rela saudara seaqidah dengan kita dibedil dengan peluru-peluru akibat dari sumbangan kita?

Edarlah kepada semua Umat Islam di Malaysia dan juga di luar Negara.

Saturday, January 10, 2009

:: aku cemburu mujahideen PALESTIN ::

Aku amat mencemburui mu mujahidin Palestin
Kamu dipilih ALLAH mempertahan tanah suci
Kamu terpilih mempertahan masjid suci

Bau syurga dapat kau rasai
Kamu mati tapi sebenarnya kamu masih hidup
Mati syahid cita-cita tertinggi kamu

Apakan daya aku hanya mampu berdoa
Aku hanya mampu menghulurkan derma
Aku sekadar mampu memboikot

Jika kamu diambang syurga
Doakan kami dapat bersama mu
Islam akan tetap terpelihara

ALLAH akan memelihara Islam dan Al Quran
Tapi diri kita , kita sendiri yang menentukan
Baik atau buruk , syurga atau neraka

"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur.
Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"

Thursday, January 08, 2009

Please sign the petition here

salam INTIFADHA..

Please sign the petition here as one of the effort to stop violance in gaza.. thanks for your contribution.



Stop the Violence in Gaza
Target: George Bush, President of the United States
Sponsored by: Care2.com

On December 27th, Israel launched an "all-out war" on Hamas in the Gaza Strip in response to Hamas' repeated rocket fire on Israeli towns. With 1.5 million people, however, the Gaza Strip is one of the most densely crowded areas in the world, and Israeli artillery, tank and missile fire can easily cause civilian casualties and deaths.

At least a quarter to one-third of deaths to date have been civilians. And unlike other conflicts where there's a chance to flee the war zone, Gaza itself has become the war zone. There's nowhere else for the population to go.

One example is the recent Israeli attack near a United Nations school in Gaza, killing at least 30 among the hundreds who had sought refuge at the school from the fighting.

Israel has the right to defend itself against Hamas rocket attacks, but this war is a disproportionate response, placing thousands of civilians at risk of injury and death. So far, Israel has resisted international calls for a ceasefire. Please urge the U.S. to use its influence to convince Israel to agree to a ceasefire.

Wednesday, January 07, 2009

Ya Allah, Selamatkanlah Palestin



"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur.
Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"

Monday, January 05, 2009

Updated!!!

Assalamualaikum W.B.T

Alhamdulillah. Segala puji dan syukur tidak terhinggaku panjatkan syukur pada Allah. Akhirnya aku berjaya juga mengisi kekosongan di blog ku ini setelah sekian lama tidak terisi. Agak-agak sudah 3 bulan aku tak mengisi blog ku ni. Padahal terlalu banyak aku nak masukkan dalam blog ni, tapi mungkin masa tidak kesampaian.

Ditambah lagi, kadang-kadang rasa malas je nak tulis. hehe. Bak kata orang-orang tua dulu, klu tinggalkan rumah kosong selama 3 hari, nati berantu rumah tu. Mungkin betul la kata-kata diaorang dalam konteks blog aku ni. hehe. Dah lebih tiga hari dah blog ni aku tinggalkan. Macam-macam hantu dah masuk dah. Tapi, alhamdulillah. Masih lagi dalam kawalan. Walaupun kawan-kawan aku asyik duk tanya, nape la ayam serama lama sangat kat posting atas tu. hehe. Lepas ni, duk bawah la dia.

Alakullihal, banyak sangat berita yang telah berlaku disekeliling kita sekarang. Aku banyak jer gambar yang nak berkongsi dengan sahabat-sahabat ni, tapi mungkin bukan dalam masa terdekat ni. Untuk masa terdekat ini, lebih baik kita semua umat ISLAM sama-sama fokus pada isu Palestin. Aku pun dah kena sound kat visitor aku suh masukkan entry Palestin. Syukran pada pelawat-pelawat yang masih lagi sanggup jenguk2 "rumah usangku ini". Dah lamakan kena tinggal. So, jadi usanglah rumah ku ni. hahah.

Sorry la deh klu kali ni aku banyak mengarut. Saja je nak menconteng-centeng blog sendiri. huhu..

Walauapapun, aku masih mencari-cari gaya tulisan yang boleh menyentuh jiwa kita. Seperti kata Dr. Hamka dalam salah satu catatannya, orang yang mengarang dari hatinya, tulisan mereka itu akan terpancar dan kesannya terus masuk ke dalam hati manusia lain.

Subhanallah. Hebat sungguh sebuah tulisan. Jumpa lagi pada entry yang lebih menarik. InsyaAllah.. :)

"Wahai Tuhan kami, wahai Tuhan yang menurunkan al-Kitab (al-Quran), dan wahai yang menjalankan awan, dan wahai yang menghancurkan tentera al-Ahzab,
hancurkanlah Yahudi perampas dan penjajah dan bantulah kami
ke atas mereka dan goyankanlah mereka"

"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur.
Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"

Saturday, January 03, 2009

:: Lebih 2,000 mahasiwa, warga UIA berdemo bantah Israel ::

GOMBAK, 3 Jan (Hrkh)- Seramai lebih 2,000 orang mahasiswa, mahasisiwi dan kakitangan UIAM telah mengadakan perhimpunan aman di perkarangan Masjid Sultan Haji Ahmad Shah, UIAM petang semalam.

Perhimpunan diadakan bagi membantah dan mengecam kekejaman dan kezaliman rejim Zionis yang telah menyerang Semenanjung Gaza dan mengakibatkan kematian beratus-ratus nyawa umat Islam yang tidak berdosa.

Perhimpunan yang diadakan sejurus solat Jumaat itu telah menerima sambutan yang menggalakkan daripada jemaah masjid dan mendapat kerjasama yang baik daripada pentadbiran universiti.

Perhimpunan telah dimulakan dengan laungan takbir dan ucapan yang penuh bersemangat daripada wakil mahasiswa. Pelbagai sepanduk dan 'banner' juga telah dibawa yang mengutuk kezaliman Israel dan menuntut pembebasan Palestin daripada cengkaman Israel.

Wakil mahasiswa yang berucap telah menyentuh latar belakang isu serangan Israel ini dan menggesa semua pihak termasuk pemimpin negara agar berusaha menamatkan konflik berdarah ini.

Wakil yang berucap daripada Kelab Ma'ruf juga telah mencabar agar semua parti politik, tanpa mengira ideologi dan fahaman politik bersatu membawa isu ini dengan mengadakan solat hajat serta munajat bagi mendoakan keselamatan saudara seislam di Gaza.

Dalam perhimpunan ini,bendera Israel juga telah dibakar oleh mahasiswa bagi menunjukkan kemarahan mahasiswa terhadap sikap angkuh rejim Yahudi. Perhimpunan aman ini berakhir dengan semua peserta perhimpunan membacakan doa wehdah bagi menunjukkan kesatuan umat Islam di samping mendoakan keselamatan Muslim di Gaza.

Perhimpunan ditamatkan secara aman pada jam 2.45 petang tanpa sebarang kekacauan dan provokasi. - azm_

Sumber: Harakahdaily

Friday, January 02, 2009

Pengajaran PRK UIA & Kekalahan di Econs

Dikesempatan ini, saya ingin berkongsi beberapa perkara tentang Pilihanraya Kampus UIA yang berakhir pada 2 minggu yang lalu. Alhamdulillah, pada tahun ini saya diberi kesempatan untuk bersama-sama sahabat yang lain dalam memeriahkan lagi PRK UIA pada sesi 2008/2009.

Sahabat-sahabat,
Setelah kita menunggu hampir 3 bulan lebih atau lebih kurang 123 hari untuk melihat siapa kepimpinan baru MMP UIA pada tahun ini, akhirnya terjawab juga. Setelah segala jerit perih, segala duka, suka, tomahan, cacian, fitnah, tertidur di dalam kelas, terkurang makan, terlebih tidur, terlewat tidur, terjaga malam, terskip kelas, terponteng kelas dan segala liku-liku pengorbanan sahabat-sahabat lakukan, percayalah, kalau kita lakukan dengan ikhlas kerana Allah untuk membantu kelansungan dakwah akan berterusan, insyaAllah, ada ganjaran dan timbangan yang setimpal dengan apa yang kita lakukan dan ikhlaskan berdasarkan garis panduan yang telah ditetapkan.

Jumlah kerusi fakulti yang dipertandingkan dalam pilihanraya kali ini adalah sebanyak 24 kerusi; 12 kerusi di Gombak dan 12 kerusi di Kuantan. 5 kerusi antarabangsa juga ditawarkan dengan 4 kerusi di gombak dan 1 kerusi di kuantan. Tiada kerusi Umum dipertandingkan.

Kronologi

19 September 2008
- Pembubaran SRC
13 Oktober 2008 - Notis PALSU Pilihanraya kampus UIAM disebarkan
5 Januari 2009 - Notis Rasmi PERTAMA berkenaan PRK dikeluarkan. Tarikh PRK diumumkan pada 15 Januari 2009.
6 Januari 2009 - Notis PERTAMA ditarik semula dan proses PRK ditangguhkan sementara waktu. (PENANGGUHAN PERTAMA)
7 Januari 2009 - Notis KEDUA dikeluarkan oleh pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR). PRK diumumkan pada 19 Januari 2009 dan penamaan pada16 Januari 2009
15 Januari 2009 - Notis KETIGA dikeluarkan bagi MENANGGUHKAN PRK buat kali kedua kerana krisis bekalan air di UIAM. Tarikh baru PRK diumumkan pada 22 Januari 2009 dan penamaan pada 19 Januari 2009. (PENANGGUHAN KEDUA)
19 Januari 2009 - Penamaan calon diadakan di Dewan banquet, Bangunan Pentadbiran UIAM. Pro-Mahasiswa telah memenangi 1 Kerusi di Fakulti Kejuruteraan selepas pihak lawan hanya menghantar seorang sahaja wakil, manakala 1 kerusi di Fakulti Informasi & Teknologi Maklumat dimenangi oleh calon bebas. Sementara itu 4 kerusi antarabangsa Gombak dimenangi tanpa bertanding oleh calon bebas
Di kampus Kuantan pula, 8 kerusi telah dimenangi oleh Pro-Mahasiswa tanpa bertnding selepas penamaan calon dan 2 kerusi masing-masing satu di Fakulti Perubatan dan Kejururawatan dimenangi oleh calon bebas. 1 Kerusi Antarabangsa Kuantan juga dimenangi oleh calon bebas tanpa pertandingan.

Tahniah dan takziah

Di sini, saya ingin mengucakan tahniah kepada yang menang kerana anda berjaya menjadi "YB" di UIAM dan takziah kerana kamu akan memegang amanah yang sangat besar yang perlu diselesaikan tidak kira dari PKPIM, PRO-M dan GPMS, kerana ingatlah, segala janji-janji manismu itu nanti, akan dipertanggungjawab dihadapan Allah kelak.

﴿إِنَّا عَرَضْنَا الاٌّمَانَةَ عَلَى السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضِ وَالْجِبَالِ فَأبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الإِنْسَـنُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُوماً جَهُولاً ﴾


[33.72] Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.

PRO-M

Keputusan penuh yang memihak calon Pro-Mahasiswa adalah seperti berikut:

Undang-undang
:
Ahmad Mukhlis
Mashitah

Ekonomi
Sofiyussalam

Kejuruteraan
Kamarul Helmi
Firwan

Ilmu wahyu & Sains Kemanusiaan
Noraini
Zatil Arifah

Senibina
Azwan

Informasi dan Teknologi Maklumat
Hairulzaim

Jumlah rasmi yang dimenangi oleh Pro-Mahasiswa di Gombak adalah 9 Kerusi daripada 12 kerusi fakulti 3 kerusi lain yang dimenangi oleh calon-calon lawan adalah:

Ekonomi
Ahmad Fahmi - PKPIM

Senibina
Fadhlizil fariz - Aspirasi

Informasi & Teknologi Maklumat
Sh. Ummu Kulthum

Pengajaran PRK UIA

Banyak perkara yang saya belajar dari PRK yang lepas. Cuma di sini hanya beberapa perkara sahaja yang saya ingin berkongsi dan pendangan ini adalah peribadi.

1. Sikap kita sebagai ahli gerakan
Sebagai ahli gerakan Islam, kita mestilah mempunyai sikap yang optimis dengan kejayaan yang bakal di hadapi oleh kita. Kadang-kadang kita teragak-agak untuk masuk atau tidak dalam PRK. Menyebabkan ahli-ahli kita mula memandang rendah isu PRK. Janganlah kita berangan-angan dengan kemenangan sedangkan kita masih lagi bermalasan dan tidak bersungguh-sungguh. Mustahil kemenangan diberikan kepada orang yang bermalasan dalam berhadapan dengan lawan.

Dan ingatlah kata-kata Saidina Umar kepada sahabatnya: " Impikanlah" Seorang pemuda berkata: " Aku mengimpikan jika sekiranya negeri ini dipenuhi dengan emas lalu aku infakkan pada jalan Allah." Omar berkata lagi: "Impikanlah". Seorang pemuda berkata: "Aku mengimpikan jika negeri ini dipenuhi dengan batu permata lalu aku infakkan pada jalan Allah." Omar berkata lagi: "Impikanlah". Mereka berkata: "Kami tidak tahu apa yang hendak dikatakan wahai Amirul Mukminin" Omarpun berkata: "Tetapi aku mengimpikan rijal seperti Abu Ubaidah bin al Jarrah, Muaz bin Jabal dan Salim, hamba Abu Huzaifah. Lalu aku meminta pertolongan dari mereka untuk meninggikan kalimah Allah".

Itulah sebenarnya modal utama untuk kembali memerintah dunia. Seorang pemuda lebih berharga dan bernilai dari seluruh isi dunia. Maka pemuda inilah yang akan berjuang sehingga tertegaknya Dinul Islam ini. Siapa pemuda ini, tidak lain dan tidak bukan, kita sebagai mahasiswa dan mahasiswi Islam terutama yang menerajui sebuah gerakan Islam di kampus.

2. Kekuatan rohani
Kadang-kadang kita terfikir, kenapalah susah sangat kita nak buat benda baik, sebenarnya ia mungkin kerana maksiat kita yang menghalang kita untuk rasa nikmat dan aman dalam gerak kerja jentera. So, untuk menguatkan rohani kita dalam menghadapi musuh, kita perlu jauhi dulu musuh maksiat kita dan selalu berharap pada Allah.

3. Kekuatan dana
Untuk mencapai kemenangan kita memerlukan kewangan yang mantap untuk menjamin kelancaran sesebuah jentera. Caranya, gunakan strategi yang menarik dan mulakan dengan awal. Mudah untuk gerak kerja yang seterusnya.

4. Siasah hendaklah bersama tarbiah
Bila siasah tanpa tarbiah ia akan jadi politik kotor dan fitnah kepada lawan itu sendiri. Kata Imam Syafie, kalau kata-kata itu benar, ia akan menjadi pengumpat dan kalau kata-kata itu salah ia akan menjadi fitnah. Gunakan cara yang terbaik dalam berpolitik.

5. Generasi pewaris yang kurang memberansangkan (khas untuk s5)
Adakah kemenangan ini akan berterusan? Siapa yang bakal menggantikan next leader pada masa hadapan?? Jawapannya terjawab pada generasi pewaris yang bakal memimpin pada masa hadapan. Kalau dari mula lagi kurang memberikan komitmen dan ambil acuh tak acuh dari awal, takut-takut bermasalah dipertengahan dan dipengakhiran jalan. Kuatkan semangat untuk menang dan perlu mind set kan dalam pemikiran, akulah pengganti pemimpin Islam pada masa hadapan.

6. Kurang berpengalaman dalam job scope sendiri
Seboleh-bolehnya, pilihlah ketua yang berpengalaman dalam bidang tersebut dan seboleh-bolehnya kena tahu apa tugas yang perlu kena buat. Kalau tidak, kerja jadi lambat dan tertangguh.

Ini hanyalah pandangan peribadi. Diharapkan jentera untuk masa akan datang akan lebih baik dan pastikan kemenangan milik kita lagi. InsyaALLAH.

Kekalahan di Econs

Kekalahan satu kerusi di Kuliyyah Ekonomi telah dijangkakan dari awal-awal lagi. Walaupun ia bukanlah satu kekalahan yang besar, tetapi sebenarnya ia telah memberikan petanda awal yang cukup merbahaya kepada bakal calon PRO-M di Kuliyyah Ekonomi pada masa akan datang. Ini berikutan beberapa insiden dan mood massa pelajar di Econs sendiri.

Kuliyyah Econs cukup berbeza dengan kuliah-kuliah lain seperti di Engin, IRKHSS, KAED, LAWS, EDU dan ICT. Ia dapat di lihat dari beberapa sudut. (...bersambung pada next entry)


"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur.
Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||