Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Monday, June 15, 2009

Catatan dari Dhaka, Bangladesh --> Syiria (Siri 2)

Catatan dari Dhaka, Bangladesh --> Syiria (Siri 2)

Sebelum saya tiba di Syria, saya pengambil penerbangan dari KL, Malaysia– Dhaka, Bangladesh – Sharjah, UAE – Damascus, Syria. Ia mengambil masa lebih kurang 3 hari di mana saya berhenti di Dhaka lebih kurang 1 hari dan di Dubai lebih kurang 12 jam sebelum tiba di Damsyik pada hari seterusnya.

Penerbangan dari KL ke Dhaka mengambil masa lebih kurang 2 jam penerbangan yang melintasi beberapa buah negara seperti Indonesia, Myanmar, dan Thailand.

Kembara ilmu saya ke Syria asalnya bersama 3 orang sahabat saya dari UIA, saya, Zahid (roommate saya) dan Shahrul (pelajar Engin), namun disebabkan sahabat saya Zahid mengalami beberapa masalah teknikal, kami terpaksa pergi berdua sahaja.

Sebelum terlupa, ingin saya ucapkan terima kasih kepada sahabat-sahabat saya yang sempat menghantar saya ke LCCT iaitu Rauf, Amin, dan Suffian. Syukran sangat-sangat ye.

Mula bertolak dari Malaysia
Pada tarikh 7 Mei 2009, pukul 4.00 petang, saya bertolak dari Malaysia dengan menaiki AirAsia selepas flight saya agak kelewatan lebih kurang selama 1 jam 30 minit, namun ia tidak melemahkan semangat saya untuk ke Bangladesh. Untuk berhenti di Bangladesh, kami memerlukan cop dari kedutaan Besar Bangladesh di Malaysia terlebih dahulu sebagai keselamatan diri kita sebelum ke sana.

Bandar Dhaka dari atas

Pemandangan sebelum mendarat

Alhamdulillah, kami telah mendapatkan alamat sahabat saya Tarik di Bangladesh yang kini sedang belajar di UIAM untuk tinggal di rumahnya di Dhaka, kerana transit saya di Dhaka selama 1 hari, jadi kami memerlukan tempat penginapan untuk tidur dan berehat.

Tiba di Dhaka
Sesampai saya di Zia International Airport di Dhaka, saya telah dijemput oleh Sakib, adik kepada Tarik yang telah menunggu saya di sana. Saya juga agak terkejut dan berasa sebak bila melihat keadaan di luar airport di sana. Sebak bila melihat keadaan rakyat di sana. Kebanyakkan mereka adalah saudara se Islam kita, namun kemiskinan yang teruk menyebabkan mereka menjadi hina dan kita sebagai saudara mereka juga terasa hina.

Antara tempat menarik untuk dilawati

Budak peminta sedekah yang sangat banyak di Dhaka

Klik di sini untuk melihat lebih banyak informasi

Di sana, kita dapat melihat orang-orang tua merempat di tepi jalan menjadi perkara biasa. Pelbagai jenis ragam orang peminta sedekah, tak kira tua atau muda. Tidak berselipar kita dapat melihat di mana-mana, malah, di tengah bandar di tengah panas yang terik. Ada juga yang tidak berbaju dan berseluar. Muka mereka seperti seminggu tak mandi. Bau apatah lagi. Kita dapat lihat lalat berterbangan di sekitar peminta sedekah ini. Gaya peminta sedekah juga menyebabkan kita terharu melihat keadaan mereka. Mungkin itu juga satu lakonan dari mereka untuk meminta sedekah. Pesan dari Sakib kepada kami.

Bangunan-bangunan di Dhaka dari atas kapal terbang

Bangunan2 Dhaka

Sekitar bandar Dhaka dari atas

Sementara kami menunggu untuk mendapatkan kereta sewa, datanglah sekumpulan peminta sedekah kepada kami. Bila kami menjawab kami dari Malaysia, mereka bersungguh-sungguh meminta sedekah dengan rayuan supaya kami memberi sedekah kepada mereka. Malah, mereka berebut-rebut di kalangan mereka duit yang kami bagi. Mungkin kerana mereka mengetahui bahawa duit Malaysia tinggi harganya. Susah untuk saya gambarkan dengan tulisan dengan apa yang saya lihat sendiri keadaan di sana.

Burung kebangsaan Bangladesh

Di sana, bila disebut dari Malaysia, mereka memuji-muji Malaysia. Baik dari segi ekonomi dan Islamnya. Malah, sepanjang saya berada di sana, boleh saya katakan, mereka asyik memuji Malaysia kerana bagi mereka jarang rakyat Malaysia yang pergi ke negara mereka. Biasanya rakyat Bangladesh yang akan pergi ke Malaysia, tetapi pada hari itu, kami telah datang melawat ke negara mereka.

Sekitar bandar Dhaka pada waktu siang

Bas, antara pengankutan utama di Bangladesh

Pemandangan biasa di Dhaka, orang diatas bas

Kesempatan saya di Dhaka selama lebih kurang 1 hari, saya gunakan sepenuhnya untuk mengetahui sedikit sebanyak mengenai negara Bangladesh.

Kami Alhmdulillah dapat tinggal dengan keluarga yang agak selesa dan bagus dari segi akhlak, keadaan rumah dan sekitarnya. Keluarga pakcik Alamgir. Ayah kepada sahabat kami di UIA, Tarik. Kami tinggal dikuartes guru di Dhaka kerana Pakcik Alamgir adalah seorang pensyarah di politeknik di sana. Keadaan rumahnya bersih berbanding keadaan diluar sana yang sangat kotor dan sangat berhabuk. Mungkin kalau orang alegik sangat dengan habuk boleh mati di sana. Keluarga Pakcik Alamgir sangat peramah dan melayan kami dengan baik sekali. Nasib baik keluarga ini dapat berkomunikasi dalam bahasa English, kerana kebanyakkan rakyat mereka tidak pandai English. Jadi, mudahlah kami untuk bertutur dengan mereka.

Anak muda yang bersemangat waja
Di sampaing itu juga, kami berkesempatan untuk berkenalan dengan pemuda-pemuda Islam yang bersemangat waja di sana. Mungkin suatu hari nanti, merekalah yang bakal memimpin negara mereka dengan lebih baik. Banyak yang kami bualkan sepanjang perkenalan kami di sana. Terutama suasana aktiviti kemahasiswaan di sana kerana yang kami temui adalah di kalangan pemimpin-pemimpin pelajar di sana.

Salah sorang anggota WAMY Bangladesh,
bakal menjadi pemimpin Bangladesh satu hari nanti

Bergambar kenangan bersama anak-anak muda

Kebetulan juga Pakcik Alamgir itu salah seorang ahli Jemaat Islami Bangladesh (seperti PAS jika di Malaysia), jadi makin luaslah perbualan kami di sana. Malahan, anaknya juga Sakib adalah salah seorang aktivis mahasiswa di sana. Mereka bersemangat untuk mengubah hidup rakyat Bangladesh suatu hari nanti. Aktiviti mahasiswa di sana sangat hebat. Malah, ada mahasiswa yang pernah meninggal kerana memperjuangkan hak rakyat mereka. Terdapat banyak persatuan pelajar di sana, kalau di Malaysia, semacam PMI di kampus-kampus dan semacam GAMIS, PKPIM dan JIM jika induknya. Kebanyakan persatuan pelajar di kampus-kampus ini berani menyatakan kebenaran kepada kerajaan mereka.

Pejabat Jemaat Islami Bangladesh di Dhaka

Melawat beberapa tempat menarik di sana
Mungkin kerana kesuntukan masa, kami tidak dapat melawat banyak tempat di sana. Kami hanya melawat beberapa tempat di sekeliling rumah penginapan kami di sana sahaja. Antaranya, pejabat pusat parti Jemaat Islami di Dhaka, universiti Bangladesh dan beberapa buah university, masjid Negara, pusat membeli belah semacam Jalan India dan sekitarnya, tempat bersejarah dan tugu-tugu memperingati pejuang kemerdekaan mereka dan bersiar-siar di sekeliling Bandar Dhaka yang sangat sibuk sekali.

Kenderaan yang banyak digunakan, dinamakan CNG, macam teksi

Motor ini yang banyak didapati di Dhaka

Sekitar Bandar Dhaka
Terdapat 6 buah negeri di Bangladesh dan Dhaka adalah negeri paling ramai penduduknya. Di Dhaka bagaikan negeri 24 jam kerana suasana orang di sana sentiasa bergerak. Kita dapat melihat orang sangat sesak sekali. Tambah lagi pada waktu siang.

Tugu peringatan tokoh-tokoh Bangladesh

Salah satu mercu tanda di Dhaka

Kenderaan lama yang masih digunakan hingga sekarang

Kenderaan yang sentiasa digunakan di Bangladesh

Kita juga dapat melihat suasana yang sangat sibuk. Dengan sistem pengangkutan yang sangat teruk. Suasana yang sangat bising dengan bunyi hon di sana sini. Ia bagaikan sistem pengangkutan yang huru hara. Polis trafik ada, tapi bagaikan tunggul pulak. Bawa kenderaan yang berlawan arus menjadi kebiasaan. Kereta juga laju-laju di sana.

Keadaan di sekitar pasar di Dhaka

Orang di atas kenderaan terutama di atas bas menjadi perkara biasa. Mungkin inilah salah satu unik rakyat mereka. Kita dapat melihat orang berniaga di mana-mana. Kebanyakkan mereka kanak-kanak yang tidak bersekolah.

Logo Parti Jemaat Islami Bangladesh

Tidak dapat saya gambarkan bagaimana mereka boleh hidup dengan suasana semacam itu.

Saya juga tertarik dengan wanita di sana. Kebanyakan mereka jarang keluar rumah dan susah untuk kita dapat melihat wanita di sana berkeliaran dan melepak di sana sini. Tidak kira malam ataupun siang. Mungkin kerana mereka menjaga wanita di sana.

Bertolak ke Dubai
Selepas penat berjalan, kami pulang lewat tengah malam dan kami telah dihidangkan dengan pelbagai jenis juadah. Saya juga sempat membawa buah tangan dari Malaysia yang mak saya kirimkan iaitu keropok goreng.

Makanan popular di Bangladesh, acar mempelam dan sosnya. Sedap!

Maruku mcm maruku Malaysia

Antara makanan Bangladesh yg dihidangkan utk kami

Pada keesokan harinya, lebih kurang pada pukul 8 pagi, kami akan bertolak ke Dubai. Agak sebak di hati kami untuk meninggalkan Dhaka. Walaupun kami bertemu hanya seketika, namun ia bagaikan suatu pengalaman yang tidak boleh dilupakan. Apatah lagi ia adalah suatu pengalaman yang unik di negara orang miskin seperti Bangladesh. Saya doakan semoga anak-anak muda Bangladesh bakal merubah suasana hidup masyarakat di sana. Amin.

Kapal terbang Bangladesh Airlines

Saya dan Pakcik Alamgir, Tuan rumah yang kami menginap

Shahrul, Pakcik Alamgir dan saya

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud :
“Tidak seorangpun yang keluar dari rumahnya,kecuali ada dua panji-panji,salah satu daripadanya berada di tangan malaikat sedang yang lainnya di tangan syaitan.Maka jika keluarnya itu untuk suatu urusan yang disukai Allah swt ia akan diiringi oleh malaikat dengan panji-panjinya.Demikianlah ia akan selalu berada di bawah panji-panji malaikt sampai ia kembali ke rumahnya. Sebaliknya jika keluarnya itu untuk suatu hal yang dimurkai Allah,maka orang itu akan diiringi oileh syaitan dengan panji-panjinya.Dan demikianlah ia akan selalu di bawah panji-panji syaitan sehingga ia kembali kerumahnya.”
(Riwayat Ahmad dan Tabrani )

Bangunan universiti di Dhaka

Keadaan dalam masjid negaranya yang sangat luas

Info menarik tentang Bangladesh:
- Bangla bermakna masjid, Desh bermakna tanah; Bangladesh = tanah yang mempunyai banyak masjid
- Dhaka (Ibu Negara Bangladesh) = city of the mosque
-Terdapat lebih kurang 4000 masjid di Dhaka sahaja
- Negara ke-2 teramai Islam di dunia selepas Indonesia
- Terdapat pantai terpanjang di dunia
- Cuti bekerja hanya satu hari sahaja, iaitu pada hari Jumaat sahaja
- Beza masa Bangladesh dengan Malaysia hanya 2 jam
- Penduduknya seramai lebih kurang 150 juta orang di Bangladesh dan di Dhaka sahaja 120 juta
penduduk
- Agama: 90% Muslim, 5% Hindu dan 5% lain-lain
- beza mata wang Malaysia dengan Bangladesh adalah RM1 = Taka 14
- Terdapat 43 parti di Bangladesh dan Jemaat Islami adalah parti ketiga terbesar. Jemaat Islami ini seperti PAS yang telah diasaskan oleh Sheikh Al-Maududi
- Persatuan pelajar Islam seperti GAMIS di kampus dinamakan Shatra Shivil yang banyak memperjuangkan hak-hak mahasiswa di Bangladesh

Sedikit belajar mengenai bahasa Bangladesh:
- Gi = Yes
- Na = No
- Am = Manggo
- Acar = Sos
- Bayya = Brother
- Chad = Moon
- Surjo = Sun
- Bon = Sister
- Rasta = Road
- Tumikamonadio = Apa khabar
- Stri = Wife
- Valo = Fine
- Putro = Son
- Ake = One
- Dui = Two
- Tin = Three
- Syurjah = Terus
- Dane = Right
- Bame = Left

7.30 pagi,
8 Mei 2009,
Teacher’s Dormitory, Tejgaon,
Dhaka, Bangladesh


"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

No comments: