Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Friday, June 05, 2009

Catatan dari Dhaka, Bangladesh --> Syria (Siri 1)

Catatan dari Dhaka, Bangladesh --> Syria

Subhanallah.. Subhanallah.. Subhanallah..

Itulah kata2 yang mampu saya lafazkan takkala kali pertama menjejakkan kaki ke bumi Bangladesh. Siapa yang pernah menonton filem “Slum dog Millionaire” pasti ia merasakan seolah-olah ia sedang menjadi sebahagian pelakonnya. Filem yang memenangi sebanyak 8 anugerah di Oscar Award di Hollywood kerana kualiti filemnya yang memaparkan kehidupan sebenar sebuah negara. Begitulah apa yang telah saya alami selama 1 hari dalam perjalanan saya ke Syria.

Tidak pernah menduga di hati saya menjadi sebahagian pelancong di Dhaka Bangladesh. Biasanya kita melihat penduduknya di negara kita yang begitu banyak sekali .Malah, kita mungkin merasa rimas dek kehadiran mereka yang tanpa segan menjadikan negara kita sebagai rumah kedua mereka. Tetapi, tahukah kita mereka sebenarnya bagaikan menjadi orang kaya raya bekerja di negara kita, walaupun mereka hanyalah pekerja buruh yang paling rendah, petani yang paling tidak pandai dan mungkin kerja-kerja yang sering kali dikaitkan dengan mereka. Namun, mereka sebenarnya terpaksa meninggalkan keluarga mereka, kasih sayang mereka semata-mata untuk mencari rezeki yang halal di Malaysia.

Shahrul, Sakib (anak tuan rumah) dan saya dihadapan
rumah Tuan AlamgirDhaka, Bangladesh

(bersambung pada masa akan datang)


"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

1 comment:

As said...

moga selamat perjalanannya
ameen :)