Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Tuesday, September 02, 2008

Salam Ramadhan Kareem..Jom sama² singkap kehebatannya

[ adakah ini Ramadhan terakhirku? ]


[ Semoga ini Ramadhan terbaikku..insyaAllah! ]


Salam Ramadhan untuk sahabat² sekalian..


Semua blog sekarang tertumpu pada tajuk Ramadhan ..kenapa ya??mesti ada hebatnya hebatnya bulan ini..jadi saya pun nak kongsi jugalah walaupun sudah banyak blog berkata-kata tentang bulan ini.

jom kita sama² berkongsi, apakah kehebatan bulan penuh rahmat, penuh pengampunan, penuh kerendahan dan penuh keberkatan ini...jom kita kongsi bersama. buat renungan kita semua..Singkap kehebatan bulan ini. jom!!

Kemuliaan Bulan Ramadan

* Kemuliaan serta kelebihan Ramadan sabit dengan al-Quran dan hadis Nabi SAW. Sesungguhnya Ramadan telah dipilih oleh Allah sebagai bulan bagi umat Islam melaksanakan ibadat puasa. Firman Allah: Wahai orang yang beriman! Difardukan ke atas kamu puasa (Ramadan). (al-Baqarah: 183)

* Ramadan juga adalah bulan diturunkan al-Quran. Firman Allah: Bulan Ramadan yang diturunkan padanya al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan daripada petunjuk dan pembeza. (al-Baqarah: 185)

* Malam al-Qadar juga wujud pada bulan ini sahaja. Dalam bulan ini juga disunatkan kita bersolat Tarawih. Ini kerana pada bulan lain, solat sunat Tarawih tidak disyariatkan.

* Ketika Ramadan juga, pintu syurga dibuka. Sabda Rasulullah SAW: Apabila datang Ramadan, dibuka pintu-pintu syurga. (riwayat Bukhari)

* Bahkan pintu-pintu neraka akan ditutup dan syaitan pula diikat. Sabda Rasulullah SAW: Apabila masuk bulan Ramadan dibuka pintu syurga, ditutup pintu neraka dan dirantai syaitan-syaitan. (riwayat Bukhari)

No comments: