Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Monday, April 26, 2010

Kerinduan pada Tanah Syam

Kerinduan pada Tanah Syam

Hatiku merindui pada tanah yang gersang itu, takkala membaca buku Travelog Tarbiyah, “Rindu Bau Pohon Tin” karangan Ustaz Hasrizal, fikiranku terus melayang-layang dalam lembayung majlis ilmu di Dataran Syam. Tanah yang luas dengan ilmu, barakah dengan ulama’ dan suburnya tanam-tanaman dan buah-buahan. Itulah Syria, tanah penuh keajaiban. Sungguh, jiwaku terus bergelora untuk menetap di sana. Bersama sheikh-sheikh quran, Syeikh Ismail Zabibi dan syeikh-syeikh yang lain.

Rindu pada majlis-majlis ilmu yang meriah bagaikan solat Jumaat di Malaysia, dikelilingi anak muda, orang-orang tua dan kanak-kanak yang sibuk menghafaz Al-Quran dan menadah kitab Sohih Bukhari dan sebagainya.

Cintanya pada Syeikh Dr. Said Ramadhan Al-Bouti dengan kuliah beliau yang sering mengundang keinsafan dan air mata. Rindu pada Syeikh Na'im Aroqsusi, seorang yg sangat tawadhu' dengan kuliah syarah Sohih Bukhari beliau. Rindu pd Syeikh Dr. Wahbah Zuhaily, dengan tuangan indahnya Al-Quran dalam Kuliah Tafsir Al-Wajiz dan kuliah syarah Sohih Muslim oleh Syeikh Dr. Mustofa Bugho. Rindu pada sahabat-sahabat di Syria, yang keluarnya pagi, pulangnya malam demi menuntut ilmu. Rindu pada falafil, hummus, ruzz mandi dan anak-anak kecil Syria yang sangat comel.

Rindunya pada tempat-tempat yang bersejarah di Syria yang menyedarkan kita tentang kehebatan Kerajaan Salahuddin Al-Ayubi dengan banyaknya taklukan dan Qala’ah Saladin, Penglima Khalid Al-Walid dengan pembukaan Kota Bosra yang juga Rasulullah S.A.W pernah dua kali tiba di Bosra, kincir air di Homs, Halab, makam Nabi Ayub, Nabi Zulkifly, Nabi Zakaria, Nabi Yahya, dan banyak makam sahabat-sahabat nabi, isteri nabi dan juga tabi-tabi’en, antaranya makam isteri Rasulullah S.A.W yang keenam iaitu Hindun binti Huzaifah al-Mughirah atau dikenali dengan Umm Salamah yang terdapat di Maqamat Bab Saghir, Dimashq. Bersebelahan Makam Umm Salamah terdapat Makam isteri Rasulullah S.A.W yang ke-10 iaitu Ramlah binti Abi Suffian atau dikenali dengan Umm Habibah.

Sahabat Nabi, Bilal bin Rabah, Auf bin Auf Ath-Thaqofi, Mu'awiyah bin Abi Suffian, Abdullah Umm Makhtum, Fatimah binti Hussein bin Ali, Asma' (Isteri Ja'far bin Abi Talib), Ammar bin Yasir, Uweis Al-Qarni , Ubai bin Qis Al-Nukha'i dan ramai lagi sahabat nabi yang berhijrah di Tanah Syam dan barakahnya para ulama’ terdahulu, Imam Nawawi di Nawar.

Terngiang-ngiang sabda Baginda Nabi SAW" "Beradalah kalian di Syam. Sesungguhnya ia merupakan negeri pilihan Allah, dihuni oleh makhluk pilihanNya"(1) dan “Keberuntungan bagi penduduk Syam,” maka kami bertanya : “Karena apa, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab,”Karena para malaikat membentangkan sayap-sayapnya kepada mereka (penduduk Syam)” (2).
[1]. Hadits shahih li ghairihi. Lihat Shahihut-Targhib wat-Tarhib, no. 3089.
[2]. HR at Tirmidzi. Lihat Shahihut-Targhib wat-Tarhib, no 3095; ash-Shahihah, no. 503.

Robbi, sampaikan salamku pada Bumi itu, bumi yg Kau berkahi dengan RahmatMu dan KasihMU. Bumi tempat tumpahnya darah para Anbiya' dan para Syuhada'. Bumi yang Kau limpahi dengan cahaya ilmuMu. Semoga terus damai dan terus berkah, Syamku...

p/s: kredit to sahabatku Syahrul

Allahumma Barik fi Yamamina wa Syamina..


"Kehidupan itu hanyalah SEMENTARA, gunakanlah SEBAIKNYA"
||helangsenja@yahoo.com||

No comments: