Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Friday, October 10, 2008

:: Mahasiswa mula mengaum ::











Pada tanggal 10 Oktober 2008 bersamaan 10 Syawal 1429H. Lebih 100 mahasiswa telah berkumpul di perkarangan KPT (Kementerian Pelajaran Tinggi) di Putrajaya. Pada pukul 2 petang, beberapa orang mahasiswa sudah mula kelihatan dan berbagai-bagai jenis sepanduk sudah mula berkibaran. Tanda sebuah demontrasi aman mahasiswa mula mengaum...

Beberapa gambar ini adalah tanda sokongan mahasiswa yang begitu bersemangat untuk menuntut hak mahasiswa.

"Tolong umumkan segera tarikh sebenar pilihan raya kampus (PRK) sesi 2008/2009."-kata wakil mahasiswa dihadapan KPT.

Beberapa laungan STUDENT POWER!, HIDUP MAHASISWA dan TAKBIR! bergema di KPT. Mungkin ada sesetengah pihak mengatakan mahasiswa ini asyik suka berdemo sahaja. Tapi itulah hakikat sebagai aktivis mahasiswa. Tidak mudah kalah pada sebarang ketidakadilan.

Kalau kita imbau kembali sejarah di Indonesia dan saya berkesempatan untuk bersama-sama mahasiswa di sana lebih kurang dalam 10 hari pada bulan 6 tahun ini. Bagaimana pada zaman kejatuhan Suharto dan Sukarno, yang menjatuhkan mereka dan menyedarkan masyarakat tentang kebobrokan pemerintah pada zaman itu adalah mahasiswa. Kita tengok bagaimana mahasiswa mampu untuk menyedarkan masyarakat tentang masalah negara. Jadi, apa salahnya kalau berdemo untuk kepentingan mahasiswa sendiri dan sebagai menunjuk perasaan ketidakadilan KPT kepada mahasiswa.

No comments: