Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Thursday, October 16, 2008

:: KISAH AKU ACCIDENT LAGI ::


Assalamualaikum...
Syukur pada Allah SWT kerana masih memanjangkan umurku. Hari ni hari bersejarah bagi aku. Tanggal 16/10/2008 bersamaan 16 Syawal 1429H hari Khamis Jam 9.50 pagi bertempat di Mahallah Bilal UIA aku kemalangan lagi. Hehe..apa nak jadi da..

Dulu dah accident pada tahun 2005, lepas SPM. Sementara tunggu tawaran. Pada masa tu lagi teruk, patah keng. Tulang pipi. Masa tu nak dekat raya aji..so, aku raya aji kt umah la time tu..ngn bengkak pipi, tapi alhamdilillah..tak der luka yang nampak, cuma ada bekas parut je kt kepala sket..tu pun sebab masa operate Dr. belah kt kepala. Walaupun cedera kat pipi, tapi tak der bekas luka kt muka. Jadi, muka aku pun tak der la nampak parut sangat..Alhamdulillah summa Alahmdulillah. Allah nak bagi aku peluang untuk berbuat baik lagi.

Pada tarikh ini aku kena lagi. Nak gerroh kata ore kelate. Ramai yang duk tanya aku camner bleh jadi, ada la dekat 50++ msg dalam inbox aku. Banyak tu. Jadi, sesiapa yang aku tak reply msg tu, maaf la yer. Time tu kaki tengah sakit lagi. Still berdenyut-denyut. So, perlukan rehat yang banyak. Jadi, maaf la sahabat-sahabat yang tak ter'reply' msg tue yer..Jangan marah dan terasa. Jadi, sesiapa nak tahu macam mana aku accident, aku cerita dalam blog aku nih.

Kisahnya
sekitar pukul 9.50 pagi, aku baru balik dari kelas. Masa kat kelas tu, aku asyik duk mengelamun jer buat Quiz. Ntah la nape. lepas habis kelas, aku terus balik, nak siapkan assisgment dan ada janji dengan kawan nak sarapan sama-sama.

Aku pun bawa la moto Kriss BGN aku yang baru basuh tu melalui jalan mahallah Uthman, mahallah Faruq dan sebelum menuju ke simpang sebelum masuk mahallah Bilal, ada la kawan aku tengah bawa moto Kriss XXX keluar dengan lajunya. Masa tu aku sempat tegur lagi kawan aku. Dalam jarak 400 meter.

"Nak gi mana tu Mamat (nama samaran) ?? "

Masa tu muka kawan aku memang masam la, ntah la dia ada problem apa. Belum sempat lagi dia jawab pertanyaan aku. "DOOOMMM!!! "

"Orang accident!! Angkat-angkat" - Kata seorang student yang melalui jalan tu dan terus berhenti dan menolong aku.

Kawan aku yang langgar tu pun berhenti juga, dan tolong angkat aku. Masa kawan aku langgar aku tu, aku sempat mengelak sikit, tapi tepi aku tu ada kereta kembara putih, jadi, elakkan aku tak banyak sangat yang boleh dielakkan. So, kawan aku langgar, kenalah kaki kanan aku, nasib baik aku elak gak sikit. Kalau tak, dia rempuh betul-betul kaki aku, memang patah la aku rasa. Kawan aku bawa moto laju gak, walaupun aku sempat break, tapi moto kawan aku tak sempat nak break. Moto dia baru boleh break dlm 100 meter.

Aku rasa stand tongkat moto tu kena kaki kanan aku, sampai berlubang kt bawah buku lali aku, kuat gak la. Moto dia sampai tak leh nak gerak. Moto aku boleh gerak lagi, tapi depan tu sket pecah. Masa kena tu, aku ingatkan kaki aku dah tercabut dah, sebab aku rasa kaki aku terheret. Mungkin sebab stand moto kawan aku tu terlekat kt kaki aku.

Lepas aku kena tu, ada seorang student mintak tolong kawan dia hantar aku ke klinik UIA dengan kereta kancil. Sementara tunggu tu, memang rasa sakit sangat kaki aku, sampai tak leh nak berpijak, aku pun rasa macam loya-loya. Mungkin sebab tak makan lagi, darah pun banyak keluar. Cepat je darah tu keluar. Aku pun rasa macam nak pengsan.

Di klinik UIA
Aku pun dihantar ke klinik UIA dengan kereta kancil. Aku suruh kawan aku settle moto dan buku-buku aku. Sampai saja di klinik UIA, aku ditolok dengan kereta yang orang tolak tu, ntah la nama apa, sebab kaki aku tak leh nak berpijak di bumi yang nyata..hehe, macam hantu plak..

Bila sampai saja di klinik tu, aku terus dibawa ke tempat emergency kes. Masa tu juga ada 2 orang muslimat yang aku tak kenal sape duk kat bilik sebelah. Dalam emergency kes juga, tapi bukan sebab accident dengan orang tapi dengan binatang iaitu anging. Baru lepas dikejar anjing dalam perjalanan nak pergi kelas. Hmm, macam-macam la..(IKLAN: jauhlah diri anda dari anjing)

Kawan aku yang langgar aku tak cedera pape, tapi moto dia jer sampai tak leh gerak. Mungkin kuat sangat terhentak kat kaki aku kot. Kawan aku dan seorang student tu, teman la aku sampai kat bilik emergency kes. Kaki aku dah menggeletar dah, bukan sebab takut, tapi sejuk sangat air cond dalam bilik tu, nasib baik kawan aku dia pakai baju engineering dia yang warna hijau bagi kat aku. Boleh panaskan sikit badan aku nih.

Masa Operate
Masa dalam bilik tu, darah aku dah tak kuar sangat dah. Sementara tunggu doktor datang, nurse kat situ cuci dulu kaki aku, time tu kaki aku asyik berdenyut dah. Otak aku pun macam-macam terfikir. Ntah la aku pun. Aku rasa macam lain jer aku accident ni. Biasanya aku tak takut sangat, tapi kali ni memang rasa sakit jer.

Doktor pun datang, bila nurse tadi dah siap cuci semua, doktor pun suruh kawan aku keluar sebab dia nak jahit luka aku. Masa tu doktor nak settle untuk jahit dulu sebelum pergi scan X-ray.

Otak aku dah macam-macam terfikir dah. Kenapa Allah bagi aku ujian dekat nak exam nih. Masa doktor nak cucuk ubat bius, aku rasa sakit sangat. Rasa tak nak kena bius, tapi doktor lebih mengetahui apa yang baik untuk pesakitnya. Dia pun bius. Allahu Akbar!! Sakitnya..Bukan satu, tapi dalam 7 dia cucuk..

Mungkin Allah nak kafarahkan dosa-dosa aku yang lepas. InsyaAllah. Aku menggayakan hati aku supaya tak takut. Aku rasa macam nak nangis jer masa tu, sebab terfikir ujian yang Allah bagi ni. Masa tu la baru aku sedar, yang bila Allah nak uji kita, bila-bila masa jer dan masa bila-bila tu kita tak tahu. Jadi, gunalah masa anda sebaik-baiknya sebelum terlambat.

Allah telah memanjangkan umurku. Astaghfirullah...aku beristighfar banyak-banyak masa tengah operate. Doktor pun jahit satu persatu. Di ibu jari kaki kanan aku ada 5 jahitan dan dibawah buku lali ada 3 jahitan. Jadi, 8 jahitan semuanya.

Selepas selesai dia jahit, aku dibawa ke tempat X-ray untuk melihat kaki aku patah ke tak. Alhamdulilah, keputusannya aku tak der pape masalah pada kaki aku. Cuma kaki aku cedera jer. Cuma kaki kanan aku masih tak leh nak berjalan dan nak bertapak. Aku pun sewa la tongkat kt klinik UIA. RM40 depositnya. MAHAL?? ntah la. Dari tak leh jalan baik sewa je.

Di Mahallah Bilal
Dalam pukul 1.00 tghari, aku dibawa pulang dengan kereta kancil kawan aku. Mula-mula, pihak klinik nak hantar aku dengan ambulance, aku pun setuju la, yer la..bila lagi nak try naik kereta ambulance kan, masa ni la. Bukan aku yang minta, tapi doktor tu tanya aku, Tapi, kawan aku dah pinjam kereta kancik kawan dia. Bila sampai jer di mahallah Bilal, aku ingat nak stay je kat bilik aku di tingkat 3, tetapi memandangkan kaki aku bertongkat ni, nampak gayanya aku terpaksa duduk bilik kawan aku buat sementara di tingkat satu. Masa first time guna tongkat memang susah betul. Maklum la, kali pertama. Nak setting tongkat tu tinggi rendah macam mana pun susah. Semua orang duk pandang aku pelik semacam jer, pahtu, mula tanya-tanya.

"kenapa ni? kenapa ni??"

Bagi la aku berehat dulu. Kerana susah sangat nak naik tingkat 3, tinggi sangat, aku ambil keputusan duk tingkat ground floor. Bilik HILMI, kawan sekolah aku dulu. Lepas tu mula la orang duk keliling aku, duk tanya-tanya. Ada la makcik cleaner yang jaga blok aku, mula bising-bising.

"dah kata dah, wan yang accident"

Mak cik cleaner tu memang aku ngn rumate berkawan rapat. Sebab selalu jumpa. Dia pun nampak aku accident tadi. Dan kitorang tahu, makcik tu suka kecoh-kecah, maka ramai lah yang tahu aku accident. Walaupun masa tu aku tak bagitau sesiapa pun. Maka, ramai la orang masuk bilik Hilmi. Aku da rasa penat dah..apa lagi..aku berehat jer la..makan pun tak lalu masa tu..aku pun..krooooooghhh...tidoq!

Masa dalam kereta kancil sebelum sampai di klinik

Di ibu jari 5 jahitan, di bawah buku lali 3 jahitan

Kaki aku terbalut

Nilah tongkat sakti aku..hehe

Kawan aku sedang tunggu aku di bilik X-ray

:: INILAH KISAH SEBENAR AKU MACAM MANA AKU ACCIDENT ::

4 comments:

Anonymous said...

Salam, Allah Yashfika sidi.
Semoga Tabah Menghadapi nye;

Unknown said...

InsyaAllah..

Nurul 'Izzah said...

Ya Allah..

Accident pulak?
Syafakallah..have a good rest ye..bila start final exam? Hopefully tak menjejaskan preparation utk exam ye.. =)

K.izzah pun accident hari tu..eccident kete..nsb baik x arwah lg..huhuu.....

Unknown said...

ana exam 30hb 10 ari tu lagi...huhu..Allah da bg kita utk terus menikmati hidup ini..sama-sama kita pergunakan dgn baik..insyaAllah..:)