Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Wednesday, November 25, 2009

Kenangan di kampung halaman


Sudah lama blog ini tidak terisi dengan entry baru. Suram sunyi dibuatnya. Kadang kala keinginan ada, tapi masa pula tidak mengizinkan. Kadang-kadang bersemangat untuk menulis, tetapi benda lain pula dibuatnya. Hmm, macam-macam ragam hidup ini.

Sudah lama rasanya tak bersama masyarakat kampung di sini. Dulu dan kini, banyak perubahannya. Kata orang, suasana kampung ini, boleh merehatkan minda kita seketika, setelah banyak “kerja” yang bertimbun di tempat belajar. Mungkin ada benarnya juga. Tetapi, sebagai aktivis dakwah ini, kata orang kerjanya setiap masa. Masa cuti pun ada benda perlu dilaksana. Takpa la. Tinggalkan sebentar “program”, kertas kerja, masalah dan perkara yang sewaktu dengannya di tempat sepatutnya. Kita bercerita tentang suasana kampung kita sahaja dulu.

Sebentar tadi, saya baru saja balik dari menunaikan solat Maghrib dan Isyak di masjid Tanah Merah. Kelihatan jemaah tidak begitu ramai memenuhi ruang-ruang saff yang ada di ruang utama masjid. Muka jemaahnya masih sama seperti 5 tahun dulu. Kerepot-kerepot, putih-putih rambutnya, bertongkat dan ada yang panjang janggutnya. Berserban dan berjubah itu menjadi perkara biasa bagi pakcik-pakcik di sini. Mungkin kerana ada “Haji” pada usia sebegitu.

Mana orang muda? Syabab? Adakah masjid ini hanya golongan yang “bertongkat”? Lu fikirlah sendiri bak kata Nabil. Sebenarnya ada saja orang muda, tapi boleh dikira berapa “kerat” ahlinya.

Mungkin ada yang sependapat dengan saya. Yang mana, surau, masjid, madrasah kita, kebanyakkan ahli jemaahnya orang-orang tua. Orang muda mungkin sibuk barangkali.

Dari Nabi SAW, beliau bersabda: “Ada tujuh golongan yang bakal dinaungi oleh Allah di bawah naungan-Nya, pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya, yaitu: Pemimpin yang adil, pemuda yang tumbuh dengan ibadah kepada Allah (selalu beribadah), seseorang yang hatinya bergantung kepada masjid (selalu melakukan shalat berjamaah di dalamnya), dua orang yang saling mengasihi di jalan Allah, keduanya berkumpul dan berpisah karena Allah, seseorang yang diajak perempuan berkedudukan dan cantik (untuk bezina), tapi ia mengatakan: “Aku takut kepada Allah”, seseorang yang diberikan sedekah kemudian merahasiakannya sampai tangan kirinya tidak tahu apa yang dikeluarkan tangan kanannya, dan seseorang yang berdzikir (mengingat) Allah dalam kesendirian, lalu meneteskan air mata dari kedua matanya.” (HR Bukhari)

Kita berada di golongan mana? Kalau ada kita yang tergolong di dalam mana-mana golongan, Alhamdulillah. Semoga kita terus istiqamah dan tidak riak dalam ibadat kita. Tapi, kalau kita tak ada. Banyak-banyak la kita mencari dimana pengakhiran hala tuju kita yang sebenar.

Seingat saya, pada zaman PMR saya dahulu, masjidlah menghubung antara rakan-rakan saya pada masa itu. Sekolah lain, kampung lain, pergi naik kenderaan lain-lain, tapi pertemuannya adalah di tempat sama. Iaitu di masjid. Pada kami waktu itu, masjid inilah mengeratkan ukhwah persahabatan kami. Rakan-rakan saya kalau saya masih ingat ketika itu, Azwan panjang, Shahrul, Shahmi, Hafizul, Mamat, Aje, Amin, Pokteh, Nafi dan ramai lagi yang saya pun dah lupa. Pertemuan di masjid menjadi perkara biasa. Lepak pun di perkarangan masjid. Dengar kuliah, borak-borak dan macam-macam aktiviti lagi. Masjid menjadi tempat perbincangan kami. Kadang-kadang, buat qiamullai sama-sama. Selepas pekena roti canai selepas pukul 12pagi itu, sama-sama datang masjid untuk buat Qiamullai. Pada waktu exam, study lepas isyak sama-sama.

Tapi itu zaman dulu. Zaman sekarang mungkin dah tak banyak orang muda suka ke masjid. Tempat berhubungnya di Facebook, MySpace, Friendster, chatroom, Yahoo Massenger, Yahoo Group dan sebagainya yang dah canggih manggih lagi. Mungkin juga suasananya sudah tiada.

Banyak kenangan zaman persekolahan dulu. Tapi itu dulu. Sekarang kita dah semakin dewasa, semakin sibuk dengan berbagai macam benda. Semakin banyak benda nak difikirkan. Tapi, itulah hakikatnya. Kita semakin meninggalkan kenangan kita. Kenangan bersama kampung halaman. Semoga kenangan ini terus menjadi semangat untuk mengembalikannya semula supaya ia menjadi ikutan anak dan cucu kita.


“Ramai orang yang boleh hidup dalam taat beribadat, tetapi sangat susah dan jarang orang boleh menghindar diri dari melakukan dosa dan maksiat diri”

||helangsenja@yahoo.com||

No comments: