Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Sunday, January 11, 2009

Lawatan ke Pusat Asasi UIA Nilai

Salam...

Alhamdulillah, semalam saya dan beberapa orang sahabat saya yang lain berkesempatan ke Pusat Asasi UIA Nilai Seremban di atas jemputan PERDANA (Persatuan Anak-anak Kelantan Darul Naim) cawangan Nilai.

Banyak perkara yang kami bincangkan di sana. Tapi, apa yang menarik perhatian saya dalam lawatan tersebut adalah mengenai suasana Pusat Asasi itu sendiri. Inilah kali pertama saya melawat Pusat tersebut setelah sekian lama tidak kesampaian.

Apa yang saya nak perkatakan adalah tentang kebebasan mereka. Dulu saya pernah terdengar tentang keadaan adik-adik di sana tapi tidak lah apa yang saya jangkakan. Bagi pandangan saya, adik-adik di sana terlalu bebas. Berbanding kami abang-abang dan kakak-kakak yang dah matang ni pun masih lagi dikawal pakgad dan makgad di Maincam.

Berbeza dengan Pusat Asasi PJ. Mereka masih lagi boleh dikatakan masih dibawah kawalan pakgad dan makgad.

Mungkin keadaan Pusat Asasi yang terlalu terbuka dan keadaan geografi bangunan sebegitu menyebabkan UIA Nilai tidak dapat dikawal dengan baik. Adik-adik di sana, boleh bawa kereta dan motor sesuka hati. Tiada stiker, tiada lesen pun tak pe. Hmm.. ntah macam mana la pentadbiran di sana. Kelihatan beberapa pelajar lelaki pakai seluar short pan di kawasan UIA.

Ini SANGAT memalukan UIA sendiri sebagai "Universiti ISLAM". Kalau dari mula lagi "biah solehah" tidak dititikberatkan oleh pihak pentadbiran, mungkin mereka boleh berakhlak lebih buruk lagi bila di maincampus.

Inilah merunsingkan masa depan sahabat-sahabat kita yang bakal menjadi pejuang-pejuang ISLAM pada suatu hari nanti. Orang muda sangat mahal harganya.

Itulah sebabnya maka angkatan pemuda, sejak dahulu hingga sekarang, tetap merupakan tiang pasak bagi kebangkitan sesuatu umat. Mereka merupakan rahsia kekuatan mana-manah kebangkitan; malahan angkatan pemuda jugalah yang menjadi barisan penjulang panji-panji bagi sesuatu fikrah perjuangan. Sebagaimana kisah pemuda-pemuda Kahfi yang muda-mudanya sanggup berjuang untuk pertahankan ISLAM. Apatah lagi dalam keadaan bumi Palestin memanggil-manggil pemuda untuk sama-sama mempertahankan bumi ISLAM dari ZIONIS ISRAIL.

Allah berfirman;


إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى


Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman dengan Tuhan mereka; dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka.(Kahfi:13)

Dengan kesimpulan inilah maka orang-orang muda akan menghadapi kewajipan yang bertambah banyak, tugas yang semakin besar, tuntutan-tuntutan umat yang kian berlipatganda; malah dari sinilah maka amanah yang dipikulkan ke atas bahu orang-orang muda ini akan menjadi bertambahberat.

Oleh itu kita sepatutnya berfikir panjang, bekerja keras, bahkan mestilah kamu menentukan sikap untuk tampil ke hadapan demi menyelamatkan umat serta menunaikan hak-hak umat dengan sempurna. Kalau akhlak yang buruk, macam mana nak tampilkan DIRI KITA kehadapan.

Sama-sama kita ingat dan saling mengingat antara diri kita dan orang lain juga. Wallahu 'alam.

Muslimat comey UIA Gombak dan Nilai

Semangat bakar aye. bergambar pun nak bersamo ngan asap

Muslimin smak UIA Gombak dan Nilai

Sedak weh aye bakar ni~Saleha

mari-mari kito pakat ranggos

Aye abih doh ni

3 Group dalam pertandingan "sapo paling banyok make asap"

Hangit letung aye tue..

Ni buke aye bakar ni, ni ayam terbakar

Masjid Nilai

Masjid yang digunakan oleh pelajar UIA

Asrama Perempuan

Sek-sek suko bergambar ^_^
~Tim. Presiden PERDANA Gombak (bertudung kuning)

Sedak weh air nie..

Sedang memikirkan sesuatu..gapio hau (",)

Presiden PERDANA Gombak (Azizul Azim) dari kiri dan
Presiden PERDANA Nilai (Khairul Ridwan) berjaket hitam
~ Presiden ngatuk benar doh tue..^_^

Tengoh duk bice sesuatu..

Muslimin yang hadir + yang lain g main explorance

"Post kawe sebagai driver jah"- Fakri

""Nati kakok-kakok rajin2 la jenguk adik-adik
matrik deh"- kato seore adik Nilai

Bangunan UIA Nilai

No comments: