Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Sunday, March 29, 2009

Muhasabahlah sebelum anda dimuhasabah..



Alhamdulillah, kita semakin di akhir semester. Sudah lebih kurang 60 hari Ma'ruf Club bergerak membawa agenda amar ma'ruf nahi mungkar. Maka, beberapa hari yang lepas adalah hari untuk kita sama-sama muhasabah segala perjalanan kita selama 1 semester. Telah banyak program dan gerak kerja yang telah dijalankan untuk kita sama-sama mencapai tema kita, MENGUNGGULI DA'WAH, MEMIMPIN UMMAH.

Di sini ana ingin mengajak sahabat-sahabat supaya sama-sama menghayati ayat tema kita, yang bermaksud.

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah
kemenangan yang besar”.
(at-Taubah:111)

Tiada yang lebih besar usaha kita melainkan ingin membeli dengan Syurga Allah SWT. Semoga muhasabah yang telah dilontarkan baru-baru ini, menjadikan kita lebih bersemangat untuk terus istiqamah dalam segala bentuk gerak kerja jemaah Islam pada masa akan datang, bukan setakat untuk berada di universiti sahaja, bahkan ke medan yang sebenar yang lebih mencabar. Semoga Allah akan membeli usaha-usaha kita yang kita telah lakukan untuk Islam. Moga, syurga adalah milik kita bersama. InsyaAllah..

Ana tutup kalam ana dengan satu ayat:

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَلۡتَنظُرۡ نَفۡسٌ۬ مَّا قَدَّمَتۡ لِغَدٍ۬‌ۖ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ (١٨

"Wahai orang-orang Yang beriman! bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa Yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari Akhirat). dan (sekali lagi diingatkan): bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat meliputi pengetahuannya akan Segala Yang kamu kerjakan." (Al-Hashr: 18)

Hayatilah muhasabah kita sebelum kita bakal dimuhasabah oleh Allah SWT.



"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

1 comment:

helangsenja said...

terima kasih kepada PP yang banyak membantu ana dalam gerak kerja HIMC ni.. :)