Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Friday, March 27, 2009

Cinta baru saya

Salam petang..sape peminat ikan kt sini?? Angkat Tangan. Hehe.. Walaupun saya ni orangnya agak sibuk, tapi masih berkesempatan untuk memelihara ikan di bilik. Ni nak buat-buat sibuk kat bilik la ni.

Ada orang tanya berapa kos nak pelihara ikan ni. Saya bagitau tak mahal sangat pun. Yang penting, pandai jaga. Jangan bagi mati, sebab kalau mati nanti, tak der la ikan kamu tu. Jadi, kena la beli lagi. Jadi, naik la kos dia nanti. Saya pun pernah beberapa kali beli ikan baru untuk menggantikan ikan lama yang dah mati. Sedih2. Kos saya sekarang dalam RM21 untuk ikan sahaja (tak termasuk makanan dan kos sampingan lain)

Sedikit pekongsian bagi sesiapa yang berminat nak pelihara ikan kat asrama korang (ini kos saya punya, mungkin anda mewah lagi.. bleh beli ikan lagi mahal):

Akuarium =RM 13 (bergantungkepada kedai)
Penapis air+oksigen = RM 15 (ni yang murah)
Ikan:
-ikan emas besar = RM3 sekor
-ikan emas kecil = RM1
-ikan emas Hong Kong = RM9 sekor
-ikan nampak tulang = RM3 sekor
-ikan sepat = RM3
-ikan Majlis Pembadaran = RM1
-udang = RM1 (5ekor)

Pelihara ikan ni orang kata dapat release tension. Dan memang betul pun. Bila tengok ikan ni, rasa tenang je. Kalau ada rasa tension tu, bila duk tengok ikan ni duk golek2 dan duk lenggang-lenggok ni, rasa tension pun ilang. Mungkin ni la satu kelebihan ikan yang Allah berikan untuk manusia. Yang penting, kita jaga ikan ni macam kita jaga diri kita. Makanan mesti selalu bagi ikut masa, air kena bersih dan tempat kena ok.

Kalau yang berminat nak pelihara, saya boleh tolong belikan kerana saya kenal kedai mana yang murah kawasan Selangor ni. Ini beberapa gelagat ikan saya yang riang ria di dalam akuarium saya :).. Mungkin binatang ni gembira kot. Bagi kawan saya yang kat UM yang salu minta nak ikan tu, ni ikan kamu.. Nati ambil kat sini ye.. Heheh.. :)

Ni ada beberapa gambar ikan saya yang gembira bersama-sama kawan mereka. =)

[ Beberapa ekor ikan saya, sedang riang bergembira ]

[ Ni ikan emas yang paling comel ]

[ Ikan Emas Hong Kong, macam pakai baju kurung plak ]

[ Sedang riang dalam akuarium]

[ Atas tu ikan sepat jawa berwarna merah]

[ Ikan emas kecantikannya pada keemasanya ]







[ Ni ikan nampak tulang, saya pun lupa nama betul dia, bawah penapis air tu, ada sekor udang, perhati betul2 ]

[ Kalau ada pantulan cahaya, akan nampak di atas badannya bercahaya merah dan bercahaya putih dibadannya, CANTIK! ]


[ Ala.. comelnya ikan ni ]



[ Keluarga ikan duwe ]

[ Semasa tak pasang lampu ikan]

[ Dibawah cahaya lampu ikan berwarna kebiruan, CANTIK! ]

"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

4 comments:

HaFez94 said...

subahanAllah.. cantik nye ikan emas ciptaan Allah.. hafez ade bela ikan emas..pastu dalam satu bulan..ikan tu dah telur..pas telur tu..ikan emas hafez mati.. selepas tu..hafez dah tak bela lagi ikan emas..asyik mati je..hehe

helangsenja said...

mati??hehe..ikan emas yg mana?klu yg rm1 10 ekor tu mmg mudah mati..klu beli yg rm3 sekor tu susah sket nak mati..

tp plg pntg kena jaga air dia dan bagi makan secukupnye..baru susah nak mati.. :)

NuR ImAn KaMiLaH said...

subhanaAllah..cantiknye...comenye......
nak oder 1 set bleh?
harga diskaun bleh?
slalu nak bela ikan ..br jer bela dah mati..nape tah..x sesuai org x reti kot nak jaga...
hehehe

helangsenja said...

bleh jer nak order..nati bg gambar ikan jer..heheh..:)

tak der la susah sgt nak bela..kwn roomate pun mula2 bela tu byk kali gak mati, da la ikan mahal plak tu, tp bila da lama2..mcm jadi biasa plak..

insyaAllah..bela kali kedua tu, susah la nak mati.. :)