Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Wednesday, March 18, 2009

Khasiat Budu

Khasiat Budu.
Ore kelate suka la pasal budu ni dih..tapi tok tahu gapo khasiat sebenar budu ni..asyik make jah, sapa lupo ko bendo dale tue. Hari ni kawe nok kongsi siket. Bia kita make tu makin jelingho ore kato. tok sedap, make tok cinto nak make lagi.

Makanlah Budu Sebelum Terlambat

Misteri yang baru terungkap. Khazanah yang belum dikenali ramai tapi sudah
lama diamalkan di Kelate. Budu atau sos bilis yang berasal dari negeri Cik
Siti Wan Kembang ini mendapat perhatian dan menjadi kajian para ahli
pemakanan berkhasiat Jepun, Amerika, Australia, New Zealand dan Jerman.
Penemuan baru-baru ini membuktikan kandungan budu memiliki Gluthaione
sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya
tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan
menghalang kanser.

Kenyataan ini bagaikan satu kejutan bagi golongan yang
selama ini memperlekehkan kewujudan budu yang dianggap makan "kuno". Budu
berpotensi untuk melawan radikal bebas sehingga dapat menghalang proses
penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif seperti
aterosklerosis, koroner jantung, diabetes, kanser dan selainnya pada
peringkat lebih awal.

Kajian mendalam juga mendapati budu turut mengandungi zat antibakteria
penyebab diare, penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan
hipertensi. Budu memiliki zat gizi yang lebih mudah dicerna,diserap dan
dimanfaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain. Khasiat budu
yang diproses dari ikan bilis yang diperam terbukti mampu mengatasi
masalah kanak-kanak yang menderita penyakit diare kronis akibat kurang zat
pada tubuh.

Dengan pengambilan budu sebagai makanan sampingan ia mampu menggalakkan
pertumbuhan berat badan bagi golongan yang menderita penyakit diare kronis
ini serta menyembuhkannya dalam waktu singkat. Ia juga dapat
mempertingkatkan IQ kepada sesiapa yang memakannya, kerana ia
merangsangkan sel-sel otak dan akan memperkukuhkan ikatan di antara
neuron-neuron serta menguatkan neuron2 yang lemah.

Pemakanan budu turut bertindak membantutkan pertumbuhan bakteria raffinosa
dan stokiosa, penyebab utama gejala flatulensi dan kembung perut bagi
kanak-kanak dan orang dewasa. 2 kelompok vitamin yang terdapat pada budu
iaitu, vitamin larut air (vitamin B Kompleks) dan vitamin larut lemak
(vitamin A, D, E dan K).

Budu merupakan sumber vitamin B yang paling banyak menyumbang kepada pecahan lain seperti vitamin B1 thiamin), vitamin B2 (riboflavin), asid pantotenat, asid niasin, vitamin B6 dan vitamin 12 (sianokobalamin). Secara saintifik, budu merupakan penyumbang utama vitamin B12 yang dihasilkan oleh bakteria klebsiella pneumoniae dan Citrobacter frundiin - yang mana Vitamin B12 ini tidak dimiliki dari mana-mana sumber makanan laut, ikan-ikan dan daging-daging lain. Ianya perlu untuk pembentukan sel darah merah, di mana kekurangan vitaman ini
mengakibatkan terjadinya penyakit anemia perisiosa (pucat), sakit perut dan berat badan menurun.

Kadar Vitamin B12 dalam budu adalah di antara 1.5 sehingga 6.3 mikrogram per 100 gram bagi setiap satu hidangan atau 2 sudu besar. Jumlah ini jauh lebih cukup untuk keperluan badan manusia dalam sehari. Dengan adanya vitamin B12 para pengamal diet (jaga badan) tidak
perlu lagi merasa khuatir akan kekurangan vitamin B12 di dalam badan. Selain pembekal kepada protein yang tinggi, ia turut mengandungi mineral makro dan mikro dalam jumlah yang cukup. Jumlah mineral zat besi, kalsium dan magnesium adalah sebanyak 9, 39, 2,87 dan 8.05mg bagi setiap 100 gram budu.

Budu juga mengandungi zat antioksidan dalam bentuk isoflavon. Seperti
halnya vitamin C, vitamin E dan karotenoid, isoflavon juga merupakan
antioksidan yang sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghentikan reaksi
pembentukan radikal bebas. Radikal bebas merupakan atom atau molekul yang
mempunyai satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan, sehingga
menjadi sangat aktif hingga menyebabkan ketumbuhan tumor, kanser, penuaan
dan kematian sel. Radikal bebas didapati berpunca dari makan seharian yang
dimakan dan juga dari reaksi yang terjadi di dalam tubuh. Adanya
antioksidan di dalam budu akan mencegah pembentukan radikal bebas
tersebut.

Kebiasaannya di dalam apa jua jenis ikan terdapat 3 jenis isoflavon (unsur
antioksidan) iaitu daidzein, glisitein dan genistien. Pada budu, di
samping 2 jenis unsur ini, terdapat juga antioksidan faktor 11 (6, 7, 4
trihidroksi soflavon) yang mempunyai sifat antioksidan paling kuat
dibandingkan isoflavon dalam ikan-ikan lain.

Penelitian yang dilakukan di University North Carolina, Amerika Syarikat
menemukan bahawa unsur genestein dan phytoestrogen yang terdapat pada budu
terbukti dapat mencegah penyakit kanser, proses penuaan dan kanser
payudara. Penyakit jantung koroner (PJK) merupakan salah satu bentuk
kelainan pembuluh darah koroner akibat penumpuan lemak di dalam dinding
pembuluh darah iaitu satu keadaan yang disebut aterosklerosis. Ini mungkin
disebabkan oleh faktor usia, pemakanan, jantina dan keturunan.

Manakala faktor dimodifikasi adalah peningkatan kadar lipida darah
(hiperkolestrolemia), hipertensi, obesiti, stress dan kurang aktiviti
lasak. Pemakanan budu yang mempunyai sifat hipokolesterolemik (menurunkan
lemak darah) seperti kandungan protein, serta makanan, niasin, vitamin E,
karotenoid dan kalsium.

Satu ujikaji rambang yang dijalankan mendapati pengambilan budu sebanyak
150 gm sehari selama 2 minggu dapat menurunkan kadar kolestrol ke tahap
luar dari jangkaan. Selain dari sumber protein yang berkualiti tinggi,
budu turut dikenali sebagai sumber serat (dietary fiber) yang baik.
Kandungan serat didalam budu mampu mencapai di antara 8 hingga 10% bagi
setiap 100 gm. Ia menyumbangkan kepada 30% dari jumlah serat yang
dianjurkan oleh National Cancer Reserach. Berbanding serat di dalam
ikan-ikan atau sumber protein lain, serat pada budu lebih mudah untuk
dicernakan.

Dari apa yang dinyatakan ini jelas sekali bahawa khasiat serta
kebaikan sepiring budu yang dimakan bersama hidangan nasi pagi, tengahari
dan malam melampau jangkauan yang anda fikirkan. Budu umpama seteguk air
multivitamin yang menyumbang kepada pelbagai keperluan untuk tubuh


"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat" ||helangsenja@yahoo.com||

4 comments:

helangsenja said...

sekadar perkongsian..makcik kt blog saya adalah peminat budu sejati..dia la yg ckp..walaupun dia org indon, tp, jiran dia salu bagi budu kt dia, sorg Dr. uia berasal dari kelate..

so, budu ni bukan saje ore kelate yg minat..ore indon pun minat..

bleh buat jualan antarabangsa suatu hari nanti..

fizzah said...

heheh..budu bkn ore klate je yg minat..oghang peghok pun minat gak..sedap hingga menjilat jari... nyum3...

helangsenja said...

heheh~
ke akak nak jadi ore kelate ni..hehe..:)

inagsari said...

akak blh jd ape sjer..im flexible.. (emm..menjawab soalan ke..? hihihi..:p)