Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Thursday, April 02, 2009

Ikan sepatku mati

Mungkin agak bosan bercerita mengenai kisah ikan saya ini. Tapi untuk melepaskan sedih dihati, maka, bloglah yang menjadi mangsa.

Semalam saya bermimpi seekor ikan saya mati. Dalam mimpi tersebut, ikan yang mati adalah ikan emas hong kong saya. Ikan paling mahal buat waktu ini. Selepas beberapa jam, saya bercerita kepada kawan saya tentang mimpi saya tersebut. Dia cakap itu hanya mainan tidur. Saya pun beranggapan begitu tanpa memikirkan segala andaian.

Tetapi, pada tengahari tadi. Innalillah. Memang betul. Ikan saya mati. Terkejut besar saya. Tapi, alhamdulillah. Ikan itu bukan ikan emas hong kong. Ikan sepat jawa. Walaupun tidak mahal, tapi ikan itulah yang paling awal dan paling lama saya pelihara. Hmm, memang sedih. Sebab saya pun tidak tahu apa sebabnya ikan tu mati. Bila tengok mayatnya, terdetik dihati saya, mungkinkah ikan lain juga bakal mengikut jejak langkah si sepat jawa tu. InsyaAllah tidak.

p/s: Salam takziah buat jenazah (bleh la kot panggil arwah) ikan sepat jawa aku ni. Semoga tiada pergantungan antara dosaku sepanjang memelihara si ikan sepat ni. Amin.


"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

4 comments:

fizzah said...

yg hidup pasti akan mati..so ape bekal kite d akhirat nt?

Unknown said...

sama-sama kita fikir-fikirkan.. :)

syazwaniadnan said...

eh2, kt uia bleh bela haiwan ke?
hehe :p

Unknown said...

hehehe..
tu la tak duk uia, duduk uia baru tau bleh plihara ke tak..hehe..

skrg ikan tu aku bg makcik cleaner yg jaga...huuhu

sedih tgl ikan jauh2..huhu