Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Tuesday, April 06, 2010

Welcoming back!

Sudah lama tidak tercoret sesuatu dihalaman sendiri. Sesekali, selepas musim final exam, ia masa yang sangat sesuai untuk menghabiskan masa untuk melepaskan rasa gelisah selepas mengekang mata ketika tempoh peperiksaan.

Kelihatan beberapa pelajar yang sudah habis peperiksaan mula menghiburkan diri sendiri (barangkali) dengan makan “besar” di McD, ada yang melepak ke kedai “Sup Awe” setiap malam, ada yang terus menerus 24 jam tanpa henti dengan wireless UIA, tak ketinggalan kelihatan beberapa pasangan yang keluar berdating dengan teman istimewa. Mengambil peluang sehari dua sebelum balik untuk untuk bershopping bersama “girlfriend” atau “boyfriend”.

Tanpa segan silu, berbangga ada “awek” dan dapat keluar belanja “awek”.

“Tak da awek?? Apa kes lu tak da awek, tak rock laa…”. Adegan biasa anak muda mudi zaman sekarang.

Itulah realiti kehidupan kampus di tempat saya.

Saya terfikir, apakah perasaan ibubapa mereka apabila mereka mengetahui anaknya balik lambat disebabkan “girlfriend” atau “boyfriend”. Mungkin mereka pun agak gelisah. Mungkin ada yang berbohong mengatakan balik lambat sebab kemas bilik, tolong angkut barang kawan, tetapi sebenarnya pergi merayau-rayau bersama teman “istimewa”. Pasti mereka “pening kepala” dengan anak sebegini. Kesian jika ada anak-anak yang belajar dikampus buat perangai kepada ibubapa. Anaknya bergaya dikampus, tapi, ibubapanya hanyalah pesawah biasa atau tidak semewah anaknya.

Ibubapa bukan main bangga anak masuk ke Universiti, tapi, lain yang diharap, lain yang dibuat. Itulah anak-anak Malaysia zaman sekarang.

Zaman sekolah “agama” bukan main bertudung labuh, tapi, bila makin tinggi pelajarannya, makin rendah pula agamanya. Lain zaman la katakan.

Itulah yang saya lihat disekitar saya. Kawan disekolah dulu bukan main warak wabarakok, tapi bila dah masuk U, warak ntah ke mana, rokok pula yang ada.


Semoga apa yang saya kongsikan ini dapatlah diambil manfaatnya. Semoga ia muhasabah untuk saya dan untuk pembaca entry ini.

Salam Mahasiswa.

"Kehidupan ini hanyalah SEMENTARA, layarilah SEBAIKNYA"
||helangsenja@yahoo.com||

1 comment:

asrarie said...

alhamdulillah...tajdid niat kita...terplihara Agama Islam kita..teruskan entry yang berguna demi Umat Nabi yang smakin leka...Innallaha la yuhibbul ghoofiliin...