Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Sunday, January 17, 2010

Sepintas lalu Pilihanraya kampus UIA 09/10


"La, ko pun calon Pro-M juga rupanya. Aku ingat ko tak bertanding. Bla..Bla..Bla............" seorang calon menunjukkan mesej yang diterima dari salah seorang kawannya.

[Salah seorang calon untuk kerusi di Kuliyyah Ekonomi ]

Tersenyum bila membacanya. Terdetik di hati saya. Begitu kuat sekali pengaruh Pro-M ketika suasana pilihanraya kampus ni.

Sudah lama tak mencoret sesuatu di laman blog ini. Jadi, dalam waktu yang terbatas ini, saya ingin berkongsi sepintas lalu suasana dalam minggu pilihanraya kampus ini. Pada pandangan saya, pilihanraya kali ini tidak sebegitu meriah seperti tahun-tahun sebelumnya. Ini kerana:

1) Pada kali ini, mechandize atau hadiah berkempen tidak dibenar untuk digunakan sebagai barang untuk berkempen. Peraturan baru ini menyebabkan mahasiswa tidak boleh menunjukkan kretiviti mereka untuk berkempen dan tiada daya tarikan kepada pengundi untuk mengundi calon-calon kuliah mereka.

2) Dua kuliyyah menang tanpa ada pertandingan. Seperti Kuliyyah Undang-undang dan Kuliyyah Seni Bina. Ini kerana beberapa calon menarik diri ketika penamaan calon berlangsung. Ini menyebabkan tiada persaingan dan tidak ada demokratik dalam pemilihan untuk PRK kali ini.

3) Suasana yang lesu dari pihak pentadbiran apabila beberapa notis yang hanya ditampal lewat dan tidak ditampal di seluruh UIA menyebabkan ramai mahasiswa tidak tahu mengenai notis tersebut.

Walaupun beberapa peristiwa yang berlaku pada pemilihan MPP UIA kali ini.Bagi saya, ia tidak akan melemahkan semangat dan idealisma mahasiswa untuk terus berusaha dalam memastikan intelektualism mahasiswa tidak di"perbodohkan" sewenang-wenangnya. Selamat berkempen kepada semua pelajar UIA.

Info:
Berkempen: 7 hari (dari 15/1/10 hingga 20/1/2010)
Pengundian : 21/1/10 - dari pukul 8pagi sehingga 4.45 ptg


" Mahasiswa yang dungun hanya melakukan 3K dalam kampusnya. Ke kuliah, ke kelas dan ke kafe. Alangkah ruginya kalau mahasiswa tidak menggunakan sebaik mungkin kuasa "MAHA" siswanya untuk ummat dan masyarakat seluruhnya"

>> Ikuti berita mengenai pilihanraya kampus UIA di http://promahasiswauiam.blogspot.com

"Belajarlah untuk pandai MEMBERI, bukan hanya untuk suka MENERIMA"
||helangsenja@yahoo.com||

No comments: