Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Sunday, January 17, 2010

ANALISIS RINGKAS ASPEK-ASPEK ASAS GERAKAN MAHASISWA (3)


Pertama: Agenda utama gerakan mahasiswa adalah untuk menentang kekufuran dan kezaliman dengan menegakkan kebenaran dan keadilan hakiki. Kekufuran dan kezaliman tanpa mengenal batas geografi, masa, siapa yang melakukannya, perlulah ditentang habis-habisan. Gerakan mahasiswa tidak sepatutnya membiarkan golongan penentang kebenaran terus menerus bermaharajalela. Atau membiarkan yang lapar akan terus berlapar, manakala yang menindas akan terus berkuasa. Penentangan mestilah lebih bersifat agresif dan padu jika ianya melibatkan persoalan-persoalan Aqidah dan Syari’ah Islam. Dalam lain perkataan, golongan yang cuba mempersendakan agama, yang mencucuk jarum-jarum halus sekular dan yang mencanangkan idea-idea songsang barat perlulah disingkirkan oleh gerakan mahasiswa.

Kedua: Agenda untuk menjadikan universiti sebagai pusat pergerakan Islam juga patut diusahakan oleh gerakan mahasiswa. Perlulah disedari, universiti-universiti adalah ibarat sebagai pusat latihan atau kilang-kilang yang sentiasa mengeluarkan insan terlatih atau hasil-hasil yang bermutu yang akan sentiasa berada di pasaran masyarakat. Golongan inilah yang akan memegang jawatan utama dan tinggi sama ada dalam sektor awam atau sektor swasta. Mereka inilah juga akan pemimpin masyarakat dan seterusnya negara. Atau paling tidak, golongan inilah yang akan memimpin sekurang-kurangnya keluarga mereka sendiri. Jesteru peri pentingnya universiti, gerakan mahasiswa perlulah berusaha untuk menyemaikan benih-benih Islam yang benar kepada rakan taulan masyarakat kampus. Jelaskan juga tentang kesempurnaan sistem Islam kepada semua kakitangan universiti terutamanya dari golongan pensyarah-pensyarah. Panjangkan juga mesej Islam kepada kawan-kawan di kalangan bukan Islam dengan mengharapkan pada suatu hari nanti, Allah s.w.t. akan mencampakkan taufiq dan hidayah-Nya kepada mereka agar mereka akan menerima Islam sebagai Ad-Din.

Ketiga: Agenda untuk membina jaringan perhubungan yang luas juga patut dibuat oleh gerakan mahasiswa. Perlu disedari gerakan mahasiswa akan lebih efisien jika mereka mempunyai banyak sumber maklumat yang datang dari pelbagai variasi. Penguasaan segala aplikasi sistem komputer dan teknologi maklumat juga patut dipergiatkan. Perhubungan dengan masyarakat luar kampus hendaklah diteruskan. Gerakan mahasiswa perlulah menjadi penyampai idea-idea baru dan benar kepada masyarakat luar kampus. Selain itu, gerakan mahasiswa di universti awam, tidak harus melupakan pelajar-pelajar di Institut Pengajian Tinggi Swasta. Pertukaran idea dan maklumat antara kedua-dua belah pihak ini perlulah dipergiatkan.

Keempat: Agenda untuk menangani persoalan-persoalan semasa yang berlaku turut patut dilakukan oleh gerakan mahasiswa. Menyelesaikan isu-isu semasa sama ada isu sosial, politik, ekonomi, pendidikan dan lain-lain perlu dianggap sebagai sebahagian daripada tanggungjawab gerakan mahasiswa.

PENUTUP
Ramai orang beranggapan, kalau kita ingin melihat rupa gaya pemimpin masa hadapan, lihatlah mereka yang menjadi pemimpin-pemimpin di universiti-universiti ketika saat itu. Kalau lembab dan lemah pemimpin-pemimpin pelajar di universiti sekarang, maka begitulah keadaan pemimpinnya pada masa akan datang. Kalau penakut dan pengampu pemimpin-pemimpin mahasiswa sekarang, maka begitulah keadaannya di kemudian hari. Kalau tiadanya karismatik dan kreativiti pemimpin-pemimpin gerakan mahasiswa sekarang maka yang itulah bentuk pemimpin yang bakal lahir pada masa datang. Begitulah sebaliknya jika pemimpin-pemimpin ini bersifat cintakan kebenaran hakiki, berani demi keadilan, berpandangan jauh, sentiasa kritis dan analitis, maka Insya-Allah s.w.t. pemimpin di abad mendatang akan jauh lebih berkarisma dan terkehadapan sifatnya. Akhir kata kita mengharapkan ahli-ahli dan kepimpinan gerakan mahasiswa akan sentiasa bersifat terbuka untuk menerokai idea-idea baru yang membina untuk menuju abad yang mendatang.


BIBLIOGRAFI
- Kalim Siddiqui, “Stages of Islamic Revolution” London, The Open Press, 1996
- Kalim Siddiqui, “Issues in the Islamic Movement” London, The Open Press, 1983
- Al-Attas, Syed Muhammad Naquib, “Islam and Secularism” Kuala Lumpur, ISTAC, 1993
- Abdul Rahman Abdullah, “Pemikiran Islam di Malaysia, Sejarah dan Aliran” Kuala Lumpur, DBP, 1998


"Belajarlah untuk MEMBERI, bukan untuk MENERIMA"
||helangsenja@yahoo.com||

No comments: