Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Wednesday, October 21, 2009

Pilihanraya Kecil Kampus UIA

Pilihanraya Kecil Kampus


Beberapa hari yang lepas, saya cuba mengikuti dari jauh perkembangan yang berlaku di kampus UIAM. Mungkin pelajar UIA sendiri sedar atau tidak, mereka sekarang sudah hampir di penghujung semester. Cuti bakal tiba, peperiksaan juga semakin dekat terasa. Takkala pelajar-pelajar lain sedang sibuk dengan presentation, quiz, assignment dan seumpamanya, di peringkat persatuan pelajar di kuliah pula sedang sibuk untuk menghadapi pemilihan kepimpinan baru di peringkat kuliah masing-masing.

PRK Vs PRU

Pilihanraya kecil ibarat memilih menteri besar di peringkat kuliah, manakala pilihanraya umum adalah untuk memilih menteri-menteri di peringkat universiti. Itulah politik kampus. Mahu ataupun tidak, mereka bakal mewakili kita. Biarpun pemilihan pelajar diperingkat kuliah atau fakulti ini tidak mendapat sambutan meluas seperti pemilihan untuk kerusi majlis perwakilan pelajar, namun di peringkat bawahan ini sebenarnya adalah manifestasi kepada pembawakan kuliah dan seterusnya di peringkat pemilihan majlis perwakilan pelajar.

Kehangatan PRK

Kehangatan pemilihan calon-calon baru yang bakal bertanding dalam kerusi kuliah makin terasa. PRO-M, PKPIM dan GPMS mula mencaturkan calon-calon mereka yang bakal bertanding di tempat yang strategik. Kerusi yang paling panas tentulah kerusi presiden dan kerusi-kerusi yang dirasakan penting bagi mereka. Borang-borang pencalonan mula diisi.

Masing-masing sibuk mencari-cari calon yang dirasakan sesuai untuk diwakili dan mewakili. Kumpulan yang menjadi tumpuan tentulah antara 3 kumpulan terbesar; PRO-M, PKPIM dan GPMS. Kuliah yang menjadi tumpuan pula kebiasaannya adalah Kuliah AIKOL (Persatuan Pelajar Undang-undang), EMSS (Persatuan Pelajar Ekonomi), ENGINIUS (Persatuan Pelajar Engineering) dan IRKHSS (Persatuan Pelajar Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusian). Ini kerana, di kuliah @ fakulti ini, ia bakal menjadi proxy bagi 3 kumpulan tersebut.

Mesej SMS mula tersebar nama-nama calon yang perlu di undi untuk pemilihan nanti. Siapa paling ramai membawa undi mereka, maka, merekalah yang menang.

Kerusi IRK

Beberapa hari yang lepas, saya tertarik dengan pilihanraya kerusi di kuliah IRK. Kita dapat melihat kemeriahan gambar-gambar calon mula ditampal di sekitar bangunan kuliah. Nama-nama calon mula menjadi perhatian dan meniti dibibir-bibir rakan sekuliah. Adakah calon PRO-M bakal menang, ataupun PKPIM ataupun GPMS? Semuanya sudah terjawab. Kesemua calon-calon PRO-M menang dengan majoriti yang agak baik. Namun, jawatan bagi calon-calon masih lagi dalam perbincangan.

Kerusi Ekonomi

22hb pula adalah tarikh bagi pilihanraya kuliah Ekonomi. Selepas beberapa tahun kebelakangan ini calon PRO-M kalah bagi kerusi presiden, kali ini, PRO-M sekali lagi ingin bangkit untuk menawan semua kerusi paling panas tersebut. Apa yang menarik, beberapa calon sendirian sudah menarik diri di beberapa jawatan di saat-saat akhir. Mungkikah Kuliah Ekonomi bakal menjadi milik PRO-M ataupun sebaliknya. Kita tunggu dan lihat.

Kerusi Undang-undang

Kerusi yang paling panas dan kuliah yang paling hangat pertandingannya di UIA adalah kerusi kuliah Undang-undang. Ada orang beranggapan kuliah inilah medan sebenar PRO-M untuk mengukur pengaruhnya di UIA di kalangan massa di kuliah. Kerana pilihanraya bagi kerusi ini kebiasaannya bakal mempertaruhkan “nama-nama besar” di kalangan PRO-M, PKPIM dan GPMS. Pilihanraya kuliah ini menyusuri pelbagai onak dan duri untuk dipertandingkan, terutama kerusi presiden dan setiausaha. Ada yang sanggup memberi surat layang, berdebat,pengucapan awam antara calon-calon, grouping dan sebagainya. Ada juga yang di taja dikalangan sahabat-sahabat untuk bertanding. Apa yang pasti, ia bakal menguji ketahanan mahasiswa dan kematangan berpolitik masing-masing. Jika ada yang mudah terpedaya, mungkin mereka yang bakal kecundang terlebih dahulu.

نحن نقص عليك نبأهم بالحق إنهم فتية آمنوا بربهم و زناهم هدى

Maksudnya : “Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar. sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada tuhan mereka, dan kami tambahai mereka dengan hidayah petunjuk.” - Surah Kahfi : 13

Sambungan di entry akan datang...

"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

2 comments:

Mardyiana said...

encik helang senja, ayat quran tu ada salah sikit. "zidnahum" tertinggal huruf "dal" harap betulkan ayat quran tersebut.
tq.

Unknown said...

insyaAllah..syukran bgtaw..