Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Saturday, September 19, 2009

Saat-saat terakhir di bulan RAMADHAN

Alhamdulillah, aku selesai menghabiskan surah terakhir di bulan barakah ini. Juzuk 3, Surah Al-Bakorah selepas berjaya mengkhatamkan 30 juzuk Al-Quran pada hari ke 26 Ramadhan. Alhamdulillah!

Tinggal beberapa minit sahaja lagi bulan Ramadhan Kareem 1430H bakal meninggalkan kita. Rasa sekejap je kita berpuasa cukup 30 hari pada tahun ini. Bulan yang penuh rahmat, pengampunan dan dijanjikan pahala berlipat kali ganda mungkin kita tidak ketemu lagi dalam bulan-bulan yang lain.

Segala pengorbanan masa, tenaga dan segala-galanya untuk mencari malam Lailatul Qadar kerana di malam ini Allah menjanjikan ganjaran yang teramat besar di samping doa-doa yang akan dimakbulkan Allah s.w.t banyak meninggalkan kenangan di bulan Ramadhan.

Yang pasti, ramai yang akan menangis untuk meninggalkan Ramadhan. Belum pasti kita hidup di bulan lain.

Luangkanlah masa 4-5 minit sebelum berbuka puasa untuk memperbanyakkan doa kepada Allah dan beristighfar kerana detik-detik itu menjadi satu masa mustajab doa untuk hari terakhir ini.

Hari-hari terakhir Ramadhan juga adalah hari-hari di mana Allah memadam nama-nama manusia yang akan dimasukkan ke dalam neraka. Na'uzubillah... Oleh itu perbanyakkanlah doa, basahi lidah dengan istighfar kepada Allah, sesali lah segala dosa-dosa yang dilakukan, dan berazamlah untuk tidak melakukannya lagi kerana sesungguhnya Allah amat ternanti-nanti permohonan ampun dari hamba-Nya.

Semoga aku dapat istiqamah melakukan ibadah kepada Allah pada 11 bulan yang akan datang. Seorang sahabat baik aku telah pergi meninggalkanku pada 25 Ramadhan dan beliau tidak sempat menghabiskan Ramadhan pada tahun ini. Aku bagaimana?? Sedihnya hati ini untuk kita meninggalkan Ramadhan. Bukan kerana banyaknya hidangan, tetapi kerana nikmatnya beribadah di bulan Ramadhan yang mungkin tiada di bulan lain.

Ya Allah, sampaikan aku di bulan Ramadhan pada tahun hadapan. Semoga aku berjaya hadapi nafsuku di bulan-bulan lain. InsyaAllah.

Wallahua'lam

"Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat"
||helangsenja@yahoo.com||

2 comments:

helangsenja said...

“اللهم اجعل خير عمري آخره وخير عملي خواتمه وخير أيامي يوم ألقاك”

“Ya Allah, jadikan sebaik-baik umurku adalah penghujungnya. Dan jadikan sebaik-baik amalku adalah pamungkasnya. Dan jadikan sebaik-baik hari-hariku adalah hari di mana saya berjumpa dengan-Mu Kelak.”

helangsenja said...

“Barangsiapa menyembah Ramadhan, maka Ramadhan telah mati. Namun barangsiapa yang menyembah Allah, maka Allah tetap hidup dan tidak akan pernah mati.”