Pages

.:: Menyusuri Sebuah Kehidupan~ ::.

↑ Dapatkan informasi helangsenja dengan menekan RSS ini

Save Palestin
Photobucket
..:: Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya-Saidina Ali- ::..

Followers

Saturday, September 19, 2009

Persoalan mengenai Takbir Raya dan Qadha' Puasa

Ramai diantara kita mengambil remeh dan membuat tidak hirau mengenai perkara-perkara ibadat. Jadi, di sini saya kongsikan beberapa persoalan yang boleh merungkaikan beberapa permasalahan di antara masyarakat Malaysia.

Beberapa masalah tentang Takbir Raya

1. Bilakah mulanya dan berakhirnya takbir hari raya?

Jawapan:
Jumhur Fuqaha': pagi Idil fitri hingga keluar Imam untuk solat sunat Idilfitri.(Sayyid Sabiq: Fiqhussunah); manakala sebahagian Imam yang lain boleh bertakbir pada malam hari raya lagi (imam Nawawi dalam alAzkar)
----------------------

2. Apakah lafaz takbir yang ada nasnya?

Jawapan:
Nas yang terkuat dan diakui sendiri oleh Imam nawawi ialah: Allahu akbar 3X akhir kabiira.

Manakala lafaz yang kita lihat dipagi raya di Malaysia ialah lafaz Imam Syafi'iy dan ashabnya (imam Nawawi dalam al Azkar)

----------------------

3. Apakah mood sebenar takbir hari raya (kat Malaysia rasanya sayu je)

Mood yang sepatutnta ialah bertenaga dan bertambah kuat bila Imam sudah hampir menunaikan solat dan muslimin sudah semakin ramai (Imam Nawawi al Azar)

-------------------------

4. Adakah Raya Aidil Fitri selama 1 bulan Syawal?

Jawapan:
Hari raya idil fitri hanyalah sehari, Imam Abu Hanifah dan Imam Syafi'iy menyuruh umat Islam berpuasa sunat Syawwal pada tanggal 2 haribulan syawal.

nas hadis yang menyokong:

HR Nasa'iy, Ibn Hibban dari Anas, RasuluLlah saw bersabda, Allah telah mengganti kedua hari raya dengan duahari raya yang lebih bak iaitu Idil fitri dan Idil Adha.

HR Ahmad dan Muslim dari Aisyah RA:
tiap-tiap kaum mempunyai hari raya, dan hari ini (1 syawal) adalah hari raya kita.

Menjadi kebiasaan di pejabat-pejabat diadakan majlis perjumpaan idilfitri antara kakitangan dan jabatan-jabatan yang berlarutan hingga sebulan syawal; maka itu adalah adat dan uruf sesuatu bangsa yang dilihat dari sudut tujuan dan motifnya. Pertemuan dan majlis sambutan idilfitri sepanjang syawal ini tidak ada kena mengena dengan assunah malah ia perlu dikaji dr aspek boros, berlebihan dan melampau dalam agama yang tidak dituntut. Jika ia dianjurkan untuk mera'ikan anak-anak yatim dan org miskin, ia boleh diterima.

------------------------------

5. Bolehkah puasa qadha' digabungkan sekali dengan puasa sunat?

Pandangan pertama: menggunakan perbahasan kawa-id feqah (Bahawa setiap amalan adalah dengan apa yang dia niatkan) tidak membenarkan digabungkan dua ibadah : wajib dan sunat digabungkan sekali ; dalam hal ini puasa qadha' mesti dibuat dahulu kemudian baru diikuti dengan puasa sunat seperti puasa syawal.

Contohnya jika seorang wanita ada 10 hari puasa qadha' Ramadhan. Apabila tiba syawal dia dikehendaki menyempurnakan puasa qadha' dahulu sebelum dibolehkan berpuasa sunat 6 hari syawal; dia tidak boleh berpuasa dibulan syawal dengan mengggabungkan dua niat dalam satu puasa (yakni puasa qadha' dan puasa sunat).

Pandangan kedua: membolehkan puasa sunat dan qadha' digabungkan dalam satu.

Dr Wahbah azZuhaili (Fiqh Islami wa'adillatuh) menjelaskan: seseorang yang berpuasa qadha' dibulan syawal beroleh double bonus atau triple bonus yakni dia boleh pahala puasa qadha', juga pahala puasa sunat syawal sekaligus dan jika dia berpuasa pada hari isnin/khamis; dia juga mendapat pahala sunat isnin khamis.

Ini juga pandangan Imam Nawawi dan Ibn Hazm (al Muhalla): menurut Ibn Hazmin, nas yang menegah dari RasuluLlah saw tidak ada apabila baginda menyuruh kita berpuasa enam supaya kita menyempurnakan puasa qadha' terlebih dahulu.

Imam Nawawi menjelaskan, antara amalan Aisyah RA ialah beliau tidak melakukan puasa qadha' pada bulan Syawal, malah menyempurnakan puasa sunat syawal sahaja dan menghabiskan puasa qadha'nya di bulan-bulan lain. Ini juga satu cara.

Jadi menjawab soalan susulan di atas, apakah boleh kita puasa qadha' dan puasa sunat syawal sekali gus;

Jawapannya: boleh; jika menggunakan kaedah Ibn Hazm dan Wahbah Zuhaili; kita berniat puasa qadha' dalam bulan syawal dan sekaligus mendapat double bonus dan jika puasa itu jatuh pada Isnin/khamis; layak mendapat triple bonus secara automatik.

Rujukan: Permasalahan Fiqh: Bab Puasa dan Haji

1 comment:

Unknown said...

Ramadhan yang dinanti-nantikan dulu sudah pergi meninggalkan kita. Mungkin agak susah selepas ini untuk berqiamullai di masjid, beramai-ramai bertadarus, mendengar tazkirah setiap waktu dan beramai-ramai berbuka puasa. marilah kita sama-sama manfaatkan TARBIAH 30 hari kita berpuasa sama2..insyaAllah..

ikhlas dari saya:duwe